kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۰۲۷
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶
گزارش خبری کیهان از آخرین سخنرانی دبیرکل سازمان ملل

آدرس غلط بان‌کی‌مون درباره سوریه دبیرکل، همه را ناامید کرد

وزارت خارجه سوریه با انتقاد شدید از ادعای دبیرکل سازمان ملل، مبنی بر اینکه دولت دمشق تعداد زیادی از غیرنظامیان را کشته است، اعلام کرد «بان‌کی‌مون» که خود را به دلارهای سعودی فروخته، حق ندارد درباره سوریه حرف بزند.


سرویس خارجی-

اظهارات روز سه‌شنبه «بان‌کی‌مون»  که به عنوان آخرین سخنرانی وی به عنوان دبیرکل سازمان ملل ایراد شد، با واکنش به جای وزارت‌خارجه سوریه مواجه شده است.
دبیرکل سازمان ملل، که در این سخنرانی، تلاش کرد کارنامه موجهی از خود و فعالیت‌های هشت ساله‌اش به عنوان دبیرکل، ارائه دهد، وقتی به موضوع سوریه رسید و در کمال ناباوری بحران خونین پنج ساله این کشور را وارونه جلوه داد و مقصر اصلی را بشاراسد معرفی کرد.
به طور طبیعی و براساس انصاف، بان‌کی‌مون می‌بایست می‌گفت که بحران سوریه یک بحران وارداتی از جانب آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش به داخل خاک سوریه است. اما نه تنها در برابر این واقعیت آشکار سکوت کرد، بلکه انگشت اتهام خودش را به سمت دولت دمشق گرفت و مدعی شد، دولت سوریه تعداد زیادی از غیرنظامیان را کشته است!
وزارت‌خارجه سوریه اما بلافاصله به این اظهارات گستاخانه دبیر کل اجاره‌ای سازمان ملل واکنش نشان داد و طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «ملت سوریه که بیش از پنج سال است با تروریسم می‌جنگد، حق دارد درباره آینده خود، خودش تصمیم بگیرد و نیازی به نصیحت‌های بان‌کی‌مون ندارد، یعنی همان کسی که در ارتباط با ارائه گزارش درباره کشتار غیرنظامیان یمنی توسط عربستان، رسوایی به بارآورد و مقابل دریافت پول،سکوت کرد.
بان‌کی‌‌مون در اظهارات خود این را هم گفته بود، که «بیشترین غیرنظامیان را در سوریه دولت سوریه کشته است و دولت با بشکه‌های مواد منفجره، مناطق مسکونی را هدف قرار داده و بسیاری از زندانیان را به طور برنامه‌ریزی شده شکنجه کرده است»!
 وی حمله روز دوشنبه به کاروان امدادرسان سازمان ملل و صلیب‌سرخ جهانی در حلب را هم تلویحا به دولت سوریه نسبت داد و این اقدام را «وحشیانه» خواند. اما یک روز بعد همین سازمان ملل تحت ریاست «مون»  اعلام کرد: «کاروان سازمان ملل مورد حملات زمینی قرار گرفت و حمله هوایی به آن نشده است.»
کارنامه سیاه 10 ساله
به هر حال، چیزی که از نگاه آزادگان و کارشناسان مستقل پنهان نمی‌ماند، کارنامه سیاه بان‌کی‌مون در 10 سال اخیر است؛ در این مقطع کشورهایی مثل عراق، سوریه، لیبی، پاکستان و یمن از طرف مثلث غربی، عربی و عبری زخم‌های عمیقی برداشته‌اند و فریاد آزادیخواهی مردم بحرین نادیده گرفته شد و صدها هزار مسلمان تازیانه آوارگی خورده و هزاران آواره نیز در مدیترانه غرق شده‌اند. این جنایات بی‌سابقه همه در سایه سکوت و یا همراهی سازمان ملل و جناب دبیرکل با آمریکای جنایتکار رقم خورده است.
در میان همه موضوعات جورواجوری که جا داشت بان‌کی‌مون در آخرین سخنرانی خود به آنها اشاره کند و نکرد، یک موضوع از همه مهمتر بود و در واقع، کلیدی بود که کل معمای جاری درغرب آسیا را حل می‌کند و آن، شکل‌گیری داعش در سال 2006 به دست آمریکا است. بان‌کی‌مون جا داشت که «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق و کاندیدای فعلی ریاست جمهوری آمریکا را هم مورد عتاب قرار می‌داد که چرا داعش را به وجود آورده است؟ و از دیوان لاهه می‌خواست که این فرد را به اتهام راه‌اندازی حمام خون در آسیای غربی محاکمه کند.
ولی افسوس که دبیرکل سر آخر هم به همه آدرس غلط داد و در بلبشوی  سوریه، دمشق را متهم کرد.
در حال حاضر، بان‌کی‌مون بهتر از همه می‌داند که آمریکا در سوریه به چه کاری مشغول است و برای این کشور و مردم مظلوم آن چه سودایی  در سر دارد؛ طبق آخرین گزارش‌ها، آمریکا تفنگدارانش را در هفت پایگاه شمالی مستقر کرده است. این پایگاه‌ها در اطراف «قامشلی»، «عین عیسی»، «کوبانی»، «حسکه» و «تل ابیض» قرار دارند. در دیگر مناطق سوریه نیز آمریکا با تکفیری‌ها و حتی داعش همکاری دارد. «جیمز پتراس» استاد بازنشسته دانشگاه «بینگهامتون» نیویورک و تحلیلگر سیاسی، دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم،  به همین مسئله اشاره کرد و گفت که آمریکا هم‌اکنون در سوریه با داعش همکاری دارد. به گفته وی، حمله جنگنده‌های آمریکایی به مواضع ارتش سوریه در «دیرالزور» که هفته گذشته صورت گرفت و مرگ 83 نظامی سوری را به دنبال داشت، اصلا تصادفی و یا اقدامی اشتباه نبوده، بلکه در هماهنگی کامل با داعش صورت گرفته است.
بان‌کی‌مون می‌توانست آخرین سخنرانی خود را طوری ترتیب دهد و به چیزهایی اشاره کند که مقداری از فشار و عذاب وجدان خود بکاهد، اما این کار را هم انجام نداد.