kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۰۲۱
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵

اردوغان، یک قدم تا سیطره بر تمام رسانه‌های ترکیه

دولت اردوغان پس از کودتای نافرجام اخیر ضمن ادامه بازداشت‌ها 80 درصد رسانه‌های ترکیه را تحت سیطره خود قرار داده است.




 یک نویسنده و پژوهشگر ترکیه‌ای می‌گوید  وابستگان حزب عدالت و توسعه، با نفوذ اردوغان، 80 درصد رسانه‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری ترکیه را زیر سیطره خود درآورده‌اند. به گزارش العالم، به نقل از روزنامۀ «هسپرس مغرب»، «زاهد گل» که یک نویسنده و پژوهشگر ترکیه‌ای است گفته: «اردوغان توانسته است خود را بر رسانه های ترکیه تحمیل کند.» وی با اشاره به اینکه «اردوغان، پیش از رسیدن به قدرت، به خوبی اهمیت رسانه‌ها را درک کرده بود»، افزود: «تجار حامی حزب اردوغان توانسته‌اند نیمی از روزنامه‌های ترکیه را در اختیار بگیرند».
پس از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، دولت این کشور دست به پاکسازی گسترده‌ای درنهادهای مختلف این کشور زده و در این راستا هزاران نفر را دستگیر و زندانی و یا اخراج کرده است. رسانه‌ها نیز از مهم‌ترین قربانیان این کودتای نافرجام بودند. در این راستا، سه خبرگزاري، 16 شبکه تلويزيوني، 45 روزنامه‌، 15 مجله و 29 انتشاراتی هم تعطیل شده‌اند.
 این بزرگ‌ترین تعطیلی همزمان رسانه‌های بخش‌های مختلف در ترکیه است. در مجموع، 2308 روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ها به اتهام ارتباط با جنبش فتح‌الله گولن – رقیب در تبعید اردوغان و فردی که متهم به طرح‌ریزی کودتای اخیر در ترکیه شده است – شغل خود را از دست داده‌اند. برخی از روزنامه‌نگاران نیز اعلام کرده‌اند گذرنامه‌هایشان باطل شده است و نمی‌توانند از ترکیه خارج شوند.