kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۴۰۸
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳

هشدار انجمن بیهوشی نسبت به توزیع داروهای مخدر در داروخانه‌ها

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران درباره خطرات صدور مجوز توزیع داروهای مخدر در داروخانه‌های دولتی، آموزشی و بیمارستانی، بدون توجه به وجود زیرساخت‌های نظارتی برای پیشگیری از سوء‌مصرف داروها هشدار داد.


علیرضا سلیمی با اشاره به نامه اخیر مدیر کل نظارت و ارزیابی داروی سازمان غذا و دارو به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهارداشت: در این نامه اعلام شده است، توزیع برخی از انواع داروهای مخدر از جمله قرص اکسی کدون، قرص بوپونورفین، نالوکسن و شیاف مورفین از این پس در داروخانه‌های منتخب خصوصی، دولتی، آموزشی و بیمارستانی توسط شرکت‌های پخش سراسری مجاز، بلامانع است.
سلیمی افزود: با توجه به تجربه‌ای که در سال‌های اخیر در مورد داروی ترامادول در کشور داشته ایم، این امر نیاز به یک پیش زمینه مستمر بسیار قدرتمند در زمینه نظارت و کنترل دارد؛ حال آنکه به نظر نمی‌رسد این زیرساخت اکنون مهیا باشد.
متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه با ذکر مثالی اظهار داشت: ما در زمان حاضر، تخلفات وسیعی را در برخی داروخانه‌ها در زمینه لوازم آرایشی - بهداشتی، داروهای نیروزا و مکمل‌های بدنسازی شاهدیم؛ اگر اخبار و اطلاعات گذشته را مرور کنیم می‌بینیم که در گذشته‌ای نه چندان دور به شکل بسیار جدی با داروی ترامادول و استفاده غیرمنطقی از آن و در واقع سوء‌مصرف آن مشکل داشته‌ایم به صورتی که الگوهای مصرف اعتیاد تغییر کرد.
به گزارش انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران، سلیمی تصریح کرد: در حال حاضر نظارت در کل داروخانه‌ها به ویژه داروخانه‌های خصوصی و بیمارستانی درمجموع ضعیف است و در صورت اقدام بدون کارشناسی و تأمین نکردن زیرساخت‌های نظارتی آن، عواقب جبران‌ناپذیری در انتظار کشور خواهد بود.
وی درباره موارد مصرف این داروها نیز اظهار داشت: این داروها تسکین‌دهنده دردهای مزمن سرطانی و دردهای پس از عمل‌های جراحی و یا سایر دردهای مزمن است.