kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۳۳۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
آیت الله خاتمی در خطبه‌های نماز عید قربان:

آل‌سعود باید در دادگاه اسلامی محاکمه شوند

خطیب نماز عید قربان تهران با تأکید بر اینکه آل سعود باید در دادگاه‌های اسلامی محاکمه و مجازات شوند، گفت: خون‌های بر زمین ریخته شده سال 66 شهدای مسجدالحرام و فاجعه منای سال قبل نیز دامن آل‌سعود را خواهد گرفت و آل‌سعود، ‌آل‌سقوط خواهد شد.



به گزارش خبرگزاری فارس‌، آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز عید قربان پایتخت، گفت: ‌هر سال انسان به این باور می‌رسد که دعای عرفه با شکوه‌تر از سال گذشته برگزار شد و آنچه قابل توجه بود، حضور جوانانی بود که حضور برخی از آنها با توجه به شکل ظاهریشان باعث تعجب بود. این نشان می‌دهد که اردوگاه دل جوانان ما خداوند است و این مسئله‌ای بسیار مهم است.
وی با اشاره به عنصر ولایت و امامت، اظهار داشت:‌ ما در عنصر ولایت و امامت حرف پنهان نداریم و افتخار هم می‌کنیم که پای علم ولایت و حدیث متواتر غدیر ایستاده‌ایم. ما غدیری هستیم و حاشا و تقیه هم نمی‌کنیم و به دنیا می‌گوییم حدیث غدیر شناسنامه ما است و طرفدار آن هستیم. آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: در عین حال اهانت به مقدسات مذاهب دیگر را هم برنمی‌تابیم و این نه تنها سخن بنده بلکه سخن همه مراجع اسلام است. ما هم تقریبی هستیم و هم غدیری و به هر دوی اینها افتخار می‌کنیم.
خطیب نماز عید قربان تهران تصریح کرد: اگر کسی در هر چیزی تردید کند، تردیدی در این وجود ندارد که در فاجعه منا، حکام آل‌سعود نه متهم بلکه جنایتکار خط مقدم هستند و حداقل این است که مقصر بودند.
وی اظهار داشت: با دوربین‌هایشان می‌توانستند همه این اتفاقات منا و جان دادن مسلمانان را ببینند و اگر با هلی‌کوپتر آب می‌رساندند، می‌توانستند جان بسیاری از مسلمانان را نجات دهند. همچنین مأمورین ایرانی را برای کمک اجازه ندادند و مأمورین خود نیز هیچ کمکی به مسلمانان برای نجات یافتنشان نکردند. آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: این جنایتکاران باید در دادگاه‌های اسلامی محاکمه و مجازات شوند.
آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه جنایت دوم این بود که به جای اینکه به مصدومان برسند، آنها را در کانتینر جانباختگان گذاشتند و زنده به شهادت رساندند، گفت: فاجعه منا نشان داد که حکام آل‌سعود لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارند و باید هیأتی از نخبگان جهان اسلام اداره حرمین شریفین یا حداقل اداره مناسک حج را بر عهده گیرند.
وی با بیان اینکه سازمان‌های بین‌المللی هم در این عرصه امتحانی سنگین دادند، خاطرنشان کرد: اگر یک هزارم این فاجعه در کشورهای اروپایی اتفاق می‌افتاد، فریادشان گوش فلک را کر می‌کرد ولی 7 هزار نفر جان باختند، ولی هیچ نهاد بین‌المللی فریادی برنیاورد.
آیت‌الله خاتمی با تأکید بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای پیگیری فاجعه منا خطاب به رژیم آل‌سعود، تصریح کرد: اگر جنایتکار نیستید، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهید تا حقیقت فاجعه منا مشخص شود که البته این نیز نشانه دیگری از جنایت آل‌سعود است.
وی با تأکید بر پیگیری حقوقی جنایت رژیم آل‌سعود از سوی وزارت خارجه، ابراز داشت:‌ حق خانواده‌های داغدار منا این است که پیگیری‌هایی در این رابطه صورت گیرد و باید برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب تلاش‌هایی انجام شود.
خطیب نماز عید قربان تهران با بیان اینکه مدیریت رهبری در فاجعه منا مدیریت بحران بود، گفت: این مدیریت ایشان نشانه بارز یک دفاع رهبری از ملت خود است و اگر نهیب رهبری نبود، اجازه نمی‌دادند یک جنازه هم وارد ایران شود و خداوند سایه این رهبر بزرگوار را تا انقلاب حضرت مهدی(عج) بر کشور مستدام دارد.
وی با بیان اینکه آموزه‌های دینی می‌گوید این خون‌ها بر زمین نمی‌ماند، تأکید کرد: خون‌های برزمین ریخته شده سال 66 شهدای مسجدالحرام و فاجعه منای سال قبل نیز دامن آل‌سعود را خواهد گرفت و آل‌سعود، ‌آل‌سقوط خواهد شد.
دبیر کل جنبش مقاومت اسلامی النُجَباء عراق: عربستان و اسرائیل ۲ روی یک سکه‌اند
به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام شیخ اکرم الکعبی، دبیر کل جنبش مقاومت اسلامی النُجَباء عراق در سخنرانی پیش از نماز عید قربان تهران درباره وجه شبه دو رژیم صهیونیستی و سعودی، اظهار داشت: متاسفانه کعبه در حال حاضر توسط رژیم وهابی و جاهل سعودی اشغال شده است، همانطور که قدس زیر اشغال رژیم صهیونیستی است.
وی با بیان اینکه «این دو رژیم دو روی یک سکه‌اند»، تصریح کرد: رژیم وهابی سعودی زیر نظر اشغالگران انگلیسی و با پشتیبانی مستقیم آنان تاسیس شد و پایه‌های خود را بر اصول کشتار، ظلم و هتک حرمت مقدسات اسلامی به ویژه بقیع و کربلا بنا نهاد.
حجت‌الاسلام الکعبی تصریح کرد: امروز بعد از آنکه این رژیم مانع حج مسلمانان شد، بر ما واجب شده است تا کعبه را از سلطه این رژیم وهابی آزاد کنیم و اداره آن را به مجموعه‌ای متشکل از کشورهای اسلامی واگذار کنیم، همانگونه که آزادی فلسطین بر ما واجب است تا هر دو قبله به آغوش مسلمانان برگردد و دین خدا از همه آیین‌ها برتر بماند.
دبیر کل جنبش مقاومت اسلامی النُجَباء عراق بیان داشت: این انقلاب بهترین یاری‌کننده و پشتیبان ملت‌های مظلوم و مستضعف است و روحیه مقاومت و مبارزه را در ملت‌ها تقویت کرد.
وی با اشاره به حمایت‌های ایران به عراق پس از سقوط صدام دیکتاتور، ابراز داشت: نقش بشر دوستانه جمهوری اسلامی که در تاریخ ثبت شد بعد از سقوط رژیم بعث پایان نپذیرفت، به طوری که امنیت عراق و ملتش بخشی از امنیت ایران و ملت آن شد.
حجت‌الاسلام الکعبی با بیان اینکه «جمهوری اسلامی بهترین حامی مقاومت اسلامی و حفظ وحدت و حاکمیت عراق است»، تاکید کرد: نتیجه این حمایت‌ها، عملیات موفقیت‌آمیز گروه‌های مقاومت از جمله نُجَباء در مبارزه با گروه‌های تروریستی شد.
دبیر کل جنبش مقاومت اسلامی النُجَباء عراق خاطرنشان کرد: حمایت‌های مالی، نظامی و مستشاری ایران به رزمندگان مقاومت، نقش بزرگی را در پیروزی‌های ما علیه تروریسم ایفا کرده است.
وی گفت: جمهوری اسلامی و ملت ایران تنها دولت و ملتی بودند که در جهت حمایت از مقاومت اسلامی در عراق، فلسطین، سوریه و لبنان موضع افتخار آمیز و تاریخی گرفتند.
حجت‌الاسلام الکعبی با بیان اینکه «نقشه‌های مستکبران و دست نشانده‌هایشان در منطقه نقش بر آب شده است»، تاکید کرد: آنان سعی داشتند تا کمر مقاومت را بشکنند و جهان اسلام و عرب را به گروه‌ها و مجموعه‌های کوچک تقسیم کنند تا امنیت رژیم صهیونیستی تامین شود و خود نیز جای پای محکمی در منطقه‌ای که آن را «خاورمیانه بزرگ» نامیده‌اند، داشته باشند.