kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۳۲۴
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
سیدیحیی یثربی، چهره ماندگار فلسفه:

مدعیان روشنفکری گرهی از کار مردم باز نکرده‌اند(اخبار ادبی و هنری)

چهره ماندگار فلسفه معتقد است که مدعیان روشنفکری در جامعه ما، به جای تفکر و اندیشه بر سطحی نگری و عقده‌ها تکیه کردند.



سید یحیی یثربی در مراسم بزرگداشت جلال آل احمد در فرهنگسرای شفق گفت: روشنفکری در جامعه ما، بر خلاف کشورهای غربی، گرهی از کار مردم نگشوده است.
وی با بیان اینکه ترجمه‏ها و تألیفات روشنفکران ما ناچیز و سطحى هستند، افزود: براى نمونه، میرزا ملکم خان که مجموعه آثارش را محیط طباطبایى چاپ کرده است، جمعا 217 صفحه نوشته دارد که کلاً نوعى برداشت سرسرى از آداب دموکراسى در فرنگ است!میرزا آقاخان کرمانى نیز مقالاتى در روزنامه اختر چاپ استانبول داشت با تعداد بیست کتاب و رساله که فقط شش کتابش پس از قتل وی منتشر شده است، آن هم کلاً با محتواى سطحى.
وی تکیه بر احساسات و عقده‌ها به جای عقل و منطق را یکی از روش‌های مدعیان روشنفکری در ایران دانست و ادامه داد:اینان نمی‌دانستند آنچه مردم را عوض می‌کند، تحریک عقده و احساسات آنان نیست؛ بلکه، پرورش و تربیت و رشد عقلی آنان است. روشنفکران ما با مردم کاری نداشتند.
چهره ماندگار فلسفه تصریح کرد: روشنفکران ما، به خاطر همین دانش محور نبودن، دو چیز را هدف گرفتند؛ حکومت و دین!گاهی تمام مسئولیت‌ها را به گردن حکومت انداخته و گاهی به گردن دین و گاهی به گردن هردو!
یثربی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: روشنفکران ما همیشه با شعارهای انتزاعی و حماسی کار داشته‌اند، نه با برنامه‌های عملی. مثلاً، از آزادی، رفاه اجتماعی، رفع تبعیض سخن گفته‌اند بی‌آنکه برنامه‌ای برای این کار داشته باشند و تنها پیشنهادشان برای مردم این بوده است که اگر این رژیم عوض شود، همه این آرزوها در دسترس شماست!