kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۲۷۱
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲

تظاهرات یک میلیون نفری جدایی‌طلبان کاتالونیا در 5 شهر اسپانیا

حدود یک میلیون نفر از جدایی‌طلبان کاتالونیای اسپانیا در پنج شهر این ایالت دست به تظاهرات گسترده زدند و خواستار جدایی هر چه زودتر از اسپانیا شدند.


مشارکت‌کنندگان در این راهپیمایی که تعدادشان از 800 هزار نفر تا یک میلیون نفر اعلام شده‌اند خواستار تسریع فرآیند جدایی و استقلال از اسپانیا شدند. این تظاهرات به جز در «بارسلون» شهر مرکزی «کاتالونیا»، در شهرهای مختلف دیگر از جمله «سالت»، «برگا»، «لیدا» و «تاراگون» نیز برگزار شد.
به اعتقاد ساکنان کاتالونیا، فرایند جدایی از اسپانیا به کندی پیش می‌رود و همین امر باعث نارضایتی آنها شده است. به گزارش ایسنا، «ناتایا استوز»، معاون مجمع ملی کاتالان‌ها به خبرگزاری نووستی گفته «ما می‌خواهیم نشان دهیم که کاتالونیا کشوری جدا است و در تظاهرات اخیر هم به دنبال این امر بوده‌ایم.»
پس از رأی خروج پر سر و صدای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، ساز جدایی استقلال‌طلبان هم در سراسر اروپا بیشتر از هر موقعی کوک شده است. مردم اسکاتلند هم‌اکنون خواستار برپایی رفراندوم مجدد برای استقلال از انگلیس هستند. کاتالان‌ها هم مشتاق‌تر از گذشته رویای جدایی از اسپانیا را در سر می‌پرورانند.
ایالت «کاتالونیا» در شمال اسپانیا و در مجاورت جنوب فرانسه واقع شده است. کاتالون‌ها بر خلاف مردم «باسک» مردم آرامی هستند که هیچگاه برای جدایی از اسپانیا به خشونت روی نیاوردند و همواره از ابزار گفت‌وگو برای پیشبرد هدفشان استفاده کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد با توجه به ضعف دولت مرکزی در مهار معضلات از جمله مشکلات اقتصادی و همچنین سستی اتحادیه اروپا در ساختار، صبر آنها هم لبریز شده، تا آنجا که آنها را اینگونه به خیابان کشانده است.