kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۱۷۸
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰

سوریه آتش بس پیشنهادی آمریکا و روسیه را پذیرفت



سرویس خارجی-
آتش‌بس موقت مورد توافق آمریکا و روسیه در سوریه، از امروز در حالی به اجرا درمی‌آید که روس‌ها آن را به عنوان آزمونی تازه در مورد رفتار آمریکایی‌ها می‌نگرند.
بالاخره پس از مذاکرات طولانی و فشرده میان «جان‌کری» و «سرگئی لاوروف» وزرای خارجه آمریکا و روسیه بر سر دستیابی به توافق آتش‌بس موقت در سوریه، این توافق دیروز حاصل شد.
طبق توافق فوق، آتش‌بس از فردا دوشنبه به مدت هفت روز در سوریه به اجرا درمی‌آید، آمریکا و روسیه در مورد حمله به تروریست‌های تکفیری (داعش و جبهه النصره) به طور هماهنگ و مشترک عمل می‌کنند، مناطقی که شامل آتش‌بس نمی‌شود و آمریکا و روسیه به طورمشترک در آنجاها دست به عملیات می‌زنند از پیش مشخص شده است و جنگنده‌های ارتش سوریه هم نباید به مناطقی که شبه نظامیان به اصطلاح میانه‌رو و مورد حمایت آمریکا حضور دارند، حمله کنند.
اما حساس‌ترین موردی که در توافق وجود دارد و وزیر خارجه آمریکا به آن اشاره کرده، این است که نیروهای دولتی سوریه (که شامل نیروهای مقاومت هم می‌شود و نیروهای مخالفان (شبه‌نظامیان تروریست) باید از جاده‌های منتهی به شهر حلب عقب‌نشینی کنند. بهانه این عقب‌نشینی که با اصرار آمریکا در بندهای توافق گنجانده شده، دسترسی نامحدود نهادهای امدادرسان به شهر اعلام شده است.کارشناسان می‌گویند که این بند به راحتی می‌تواند از طرف جبهه حامی تروریسم مورد سوءاستفاده قرار بگیرد. برخی نیز معتقدند که آمریکا با تحمیل برخی از بندهای توافق به طرف مقابل، تلاش می‌کند میان جبهه ضد تروریسم شکاف بیندازد.اما، در داخل و خارج از سوریه واکنش‌ها به توافق آتش‌بس موقت متفاوت بود؛ به گفته وزیر خارجه روسیه، دولت دمشق برای اجرای توافق، اعلام آمادگی کرده است. «ریاض نعسان آغا» سخنگوی هیئت به اصطلاح «مخالفان سوریه»، با این توافق مخالفت کرده است.
«استفان دی میستورا» نماینده سازمان ملل در سوریه هم اعلام کرده که از توافق فوق استقبال می‌کند.
در هر حال، شرایط میدانی امروز سوریه به نفع نیروهای دولتی است و تروریست‌ها، خصوصا تکفیری‌های «داعش» به شدت تحت فشار هستند، به طوری که به گفته «عمر بدرالدین» کارشناس و ناظر سیاسی منطقه، تروریست‌های داعش هم‌اکنون از نظر مالی و لجستیکی تحت فشار هستند و حتی نمایندگانی را به پنج کشور حامی خود (مثل عربستان،کویت و قطر) اعزام کرده‌اند تا مورد حمایت قرار گیرند.
در مورد موضع برتر ارتش سوریه نیز همین قدرکافی است که بگوئیم در پی محاصره کامل شهر حلب و به هلاکت رسیدن «سراقب» سرکرده اصلی «جیش الفتح»، ارتش سوریه به همه تروریست‌های حاضر در شرق حلب هشدار داده بود که هرچه سریعتر این شهر را ترک کنند.در جنوب سوریه نیز عناصر گروه تروریستی «جبهه فتح‌الشام» تلاش کردند مناطق شمالی «قنیطره» را تحت اشغال درآورند، اما به دست نیروهای ارتش سوریه سرکوب شدند.با توجه به این شرایط، چیزی که کاملا منطقی است و در سایه آتش‌بس باید رخ دهد، ریشه‌کنی سریع تروریست‌های بدنام تکفیری مثل داعش و «جبهه النصره» در سوریه است، و این اتفاق، سوریه را یک گام به سمت صلح به پیش خواهد برد. اما بعید است که تحولات این گونه رقم بخورد؛ خصوصا اینکه رژیم آل سعود در حال حاضر انگیزه‌‌های زیادی برای مسلح کردن مجدد داعش و تکفیری‌ها در سایه آتش‌بس را دارد.سعودی‌ها در مذاکرات آتش‌بس حضور نداشتند و طبیعتا پای توافق را امضا نکرده‌اند.