kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۱۷۶
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰

کوبا: برای ما دستاورد رابطه با آمریکا «تقریبا هیچ» بوده است

وزیر خارجه کوبا گفته دستور باراک اوباما برای کاهش میزان تحریم‌های تجاری اعمال‌شده بر کوبا تا به‌حال «تقریباً هیچ» اثر مثبتی بر اقتصاد این کشور نداشته است.


سرویس خارجی-

سال 2015 دو کشور کوبا و آمریکا بعد از 50 سال خصومت اعلام کردند که تصمیم گرفته‌اند به خصومت بین خود پایان داده و روابط خود را از نو برقرار کنند. جان کری به هاوانا رفت، سفارتخانه‌ها بازگشایی شد و در فروردین سال جاری نیز اوباما در قالب یک سفر که «تاریخی» عنوان شد، راهی کوبا شد.  دولت آمریکا قول داده بود که تحریم‌های کوبا بعد از تجدید روابط برداشته می‌شود اما بعد از گذشت نزدیک به 2 سال از عادی‌سازی روابط از برداشتن تحریم‌ها خبری نشد که نشد.
27 مهرماه 94 و بعد از تجدید روابط دو کشور و خلف وعده‌های آمریکا سفیر این کشور در نشستی در تهران گفت:« به‌رغم ترمیم روابط با واشنگتن، چیزی تغییر نکرده و تحریم‌ها در دوره اوباما شدید‌تر نیز شده است.»
اظهارات جدید وزیر خارجه کوبا نیز نشان می‌دهد که این تجدید روابط برای کوبا دستاوردی «تقریبا هیچ» داشته است.
بر اساس گزارش «واشنگتن‌پست»، «برونو رودریگز» وزیر خارجه کوبا که گزارش یکساله در محکوم کردن این تحریم‌ها توسط سازمان ملل متحد را برای خبرنگاران قرائت می‌کرد، خاطرنشان ساخت: «تحریم‌ها برای این کشور در سال گذشته میلادی در حدود 4/6 میلیارد دلار هزینه در برداشته است.» وی افزود: «کل هزینه تحریم‌های ۵۵ ساله کوبا در حدود 125/9 میلیارد دلار است.» ارائه گزارش سالانه تحریم‌های آمریکایی در هاوانا در واقع سنتی هرساله است که نشان می‌دهد اقتصاد کوبا از تحریم‌های آمریکا هرسال چقدر ضرر دیده است.
رودریگز همچنین  در ادامه بیان کرد که «هیچ تغییر بنیادینی در به کار بردن تحریم‌ها علیه کوبا مشاهده نشده است و به همین دلیل تأثیر اقتصادی زیادی در این خصوص بر اقتصاد این کشور مشاهده نشده است و تا زمانی که همه تحریم‌ها برداشته نشود، تغییر زیادی در اقتصاد هاوانا مشاهده نخواهد شد.»
رودریگز همچنین خاطرنشان کرده است: «اقتصاد کوبا با مشکلاتی همراه است و هیچ‌کس نمی‌خواهد این مشکلات را نادیده بگیرد و یا آنها را مخفی و حذف کند. اما نمی‌توانیم اثرات کاهش در میزان تحریم‌ها و محاصره اقتصادی را نیز مشاهده کنیم.»