kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۸۵۱
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
رئیس انجمن مامایی هشدار داد

تشدید ناباروری ثانویه بر اثر سزارین

رئیس انجمن مامایی گفت: احتمال بروز ناباروری ثانویه در زنانی که به روش سزارین زایمان داشته‌اند بیشتر است.


دکتر ناهید خداکرمی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: از جمله عوارض سزارین می‌توان به چسبندگی روده و جداره رحم اشاره کرد که موجب بروز ناباروری ثانویه در مادرانی که فرزند اول خود را به روش سزارین به دنیا آورده‌اند می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین اعمال جراحی سزارین، عفونت‌های لگنی و خون‌ریزی‌های شدید در سزارین زمینه بروز این ناباروری را تشدید می‌کند.
خداکرمی با بیان اینکه پیشگیری از بروز ناباروری مهم‌تر از درمان آن است، افزود: درمان ناباروری بسیار سخت و پرهزینه است و بیشتر برنامه‌های وزارت بهداشت بر درمان ناباروری متمرکز است، این در حالی است که پیشگیری از این عارضه در دختران و زنان بسیار کم هزینه و موثرتر است.
رئیس انجمن مامایی با بیان اینکه در برنامه‌های بهداشتی وزارت بهداشت توجه به سلامت باروری زنان بسیار کمرنگ است، گفت: طرح‌های مراقبت‌های اولیه خانواده بدون حضور مامای خانواده در نظر گرفته شده است که نشان‌دهنده مغفول ماندن نقش ماما در سلامت باروری است.
وی افزود: در برنامه‌های جدید وزارت بهداشت در حاشیه شهرها نیز سلامت زنان و دختران کمترین امتیاز را دارد و همین بی‌توجهی موجب آمار بالای ناباروری در شرایط فعلی شده است.