kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۸۳۲
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸

وابسته نظامی آل‌سعود در آلمان جانشین سفیر اخراجی عربستان در عراق شد

آل‌سعود وابسته نظامی خود در آلمان را به جای سفیر اخراجی‌اش در عراق معرفی کرده است.



منابع عراقی اعلام کردند که بعد از گذشت یک هفته از درخواست بغداد برای تغییر سفیر عربستان در عراق، «ثامر السبهان»، سفیر عربستان در بغداد به ریاض بازگشت. به دنبال اخراج «ثامر السبهان»، ریاض جانشین وی را معرفی کرد.  به گزارش ایسنا، رسانه‌های سعودی اعلام کردند که وزارت خارجه این کشور «عبدالعزیز الشمری»، وابسته نظامی عربستان در آلمان را برای جانشینی «السبهان» نامزد کرده است. خبرگزاری «الجبل» عربستان هم اعلام کرده که دفتر پادشاهی این کشور دستور تعیین «الشمری» را به عنوان نماینده تام الاختیار با درجه سفیر در وزارت خارجه را صادر کرده تا در سفارت ریاض در بغداد به جای «السبهان» فعالیت کند.
«السبهان» بارها اظهاراتی مداخله‌جویانه را علیه طرف‌های شیعی در عراق ایراد کرده بود که همین مسئله خشم عراقی‌ها را برانگیخت. مقامات عراقی بارها خواهان اخراج این سفیر شده بودند.
برخی سیاستمداران عراقی با اشاره به مواضع فتنه‌آلود السبهان سفارت عربستان در بغداد را «لانه فتنه انگیزی» می‌نامیدند. با وجود اینکه ائتلاف گروه‌های شیعی در عراق درخواست وزارت خارجه برای تغییر «السبهان» را تایید کرده بود اما ائتلاف گروه‌های سنی با این درخواست مخالفت و از دولت خواسته بود. برای حفظ منافع مشترک درخواست خود را لغو کند.!