kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۲۰۶
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰

پایان 52 روز حکومت نظامی در کشمیر ناآرامی‌ها همچنان ادامه دارد

دولت هند بعد از 52 روز، پایان حکومت نظامی در کشمیر را رسماً اعلام کرد و گفت مردم می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند؛ اما گزارش‌ها حکایت از ادامه درگیری‌ها دارد.




52 روز پیش دور تازه درگیری‌ها بین پلیس هند و مسلمانان کشمیری شروع شد. مسلمانان این منطقه خواستار حداقلی از حقوق شهروندی هستند اما پلیس هند طی این مدت  با زدن اتهام جدایی طلبی خشونت گسترده‌ای را در سایه سکوت مجامع جهانی علیه مسلمانان این منطقه به کار گرفته است. براساس گزارش‌ها طی این مدت بیش از 90 نفر کشته  و  هزاران نفر نیز زخمی شده‌اند که اکثر زخمی‌ها نیز از ناحیه چشم بوده است.
دیروز (سه شنبه) پلیس هند اعلام کرد  حکومت نظامی در کشمیر پایان یافته و مردم می‌توانند به زندگی عادی خود بازگردند، اما اعتراضات مردمی همچنان ادامه دارد. ارتش برای پایان دادن به تظاهرات مردم کشمیر از گاز اشک‌آور، ساچمه و گلوله‌های پلاستیکی استفاده می‌کند که تعداد زیادی از معترضان را روانه بیمارستان کرده است. پاکستان خواستار مذاکره برای پایان دادن به بحران کشمیر شده و برای ارسال دارو و پزشک به این منطقه نیز اعلام آمادگی کرده است. اما هند اعلام می‌کند که این یک مسئله داخلی است و به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور جامو و کشمیر را نمی‌دهد. اعتصاب و تظاهرات مردم کشمیر بعد از کشته شدن «برهان مظفر وانی»، رهبر عضو گروه حرکت المجاهدین به دست نیروهای هندی آغاز شده که همچنان ادامه دارد.