kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۰۹۸
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸
هشدار 158 تشکل دانشجویی به رئیس مجلس

قراردادهای نفتی مثل برجام 20 دقیقه‌ای تصویب نشود

158 تشکل دانشجویی در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضعف‌های تصویب برجام از جمله 20 دقیقه‌ای بودن آن، درباره عدم ورود مجلس به قراردادهای جدید نفتی هشدار دادند.



به گزارش تسنیم، 158 تشکل دانشجویی در نامه خود به علی لاریجانی درباره موضوعاتی مانند برجام و قراردادهای جدید نفتی انتقاد کردند.
در این نامه آمده است: متاسفانه با بررسی تجربه عملکرد شما در بررسی برجام و همچنین بررسی الگوی جدید قراردادهای نفتی، سوالاتی جدی در مورد اندیشه و مشی فکری شما ایجاد می‌شود که نیاز به تفکر و پاسخگویی جدی دارد. وقتی این خط فکری را در مسئله برجام پی می‌گیریم، تاکید جناب‌عالی بر عدم لزوم بررسی آن توسط نمایندگان ملت و کفایت پیگیری در شورای عالی امنیت ملی و پس از آن عدم لحاظ کردن نتایج چندین و چند جلسه بررسی دقیق و کارشناسی برجام در کمیسیون ویژه، در جلسه صحن عمومی مجلس و نهایتا تصویب 20 دقیقه‌ای آن، یعنی در حداقل زمان قانونی ممکن برای بررسی طرحهای معمولی، تداعی کننده برخورد تسامحی و تسریع‌بخش ما در این طرح کلان ملی است که متاسفانه به نظر می‌رسد علی‌رغم وجهه تاثیرگذار و قابل قبولی که در جامعه دارید، برخوردتان با طرحهای کلان اقتصادی - سیاسی که ارتباط مستقیم با منافع ملی دارد و هر خلل و فرجی در آن خطر وابستگی کشور به بیگانگان را به دنبال دارد، همراه با تساهل و تسامح بسیار و در برخی موارد برخورد مشتاقانه است، در صورتی که توقع آن است که شما به عنوان صدای رسای ملت و مهم‌تر از آن با توجه به سوگندی که یاد کرده‌اید، استقلال کشور و حراست از نفوذ بیگانه را سرلوحه تصمیم‌گیریهای خود قرار دهید. آیا این نمایانگر آن نیست که جناب‌عالی پیشرفت کشور را، که باید از درون بجوشد با نیم‌نگاهی به بیرون می‌بینید؟
در ادامه این نامه آمده است: این که در مواقع لازم از دادن شعارهای استکبارستیزانه دریغ نمی‌ورزید، اما به هنگام پیاده کردن آن در روابط اقتصادی - سیاسی با ادله‌ای مانند آرامش کشور، عقل‌گرایی و واقعیات جامعه با طرحها و تفکرات دولت همراهی می‌کنید، به چه معناست؟
158 تشکل دانشجویی در نامه خود به انتقاد از عدم بررسی قراردادهای جدید نفتی نیز پرداختند: همچنین در مسئله الگوی جدید قراردادهای نفتی (IPC)، تاکید شما در عدم لزوم طرح این مسئله در مجلس و پس از ورود آن به مجلس، سعی در برگزاری جلسات غیرعلنی که با شرایط امنیتی خاص تشکیل می‌شود، این بیم را شدت می‌بخشد که شما اعتماد لازم به فهم نمایندگان ملت را نداشته و لزومی در انتشار و تبیین مطالب مطرح شده در مجلس برای عموم مردم نمی‌دانید، در حالی که رهبر معظم انقلاب درباره شاخصه‌های انقلابی‌گری می‌فرمایند: «جمهوری اسلامی یعنی این؛ مردم محورند، مقاصد برای مردم است، هدفها متعلق به مردم است، منافع مال و ملک مردم است، اختیار در دست مردم است.»
در ادامه این نامه آمده است: آیا تا به حال با توجه به عملکرد یک دهه‌ای خود، رویکرد مناسب در افزایش فهم مردم را داشته‌اید؟ و آیا برگزاری جلسات غیرعلنی مکرر را نمی‌توان به معنای نادیده گرفتن اهمیت افزایش فهم مردم در زمینه مسائل مختلف دانست؟ آیا عبور سریع و همراه با تسامح از طرحهای مختلف بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسان و نمایندگان مردم به این معنا نیست که شما اهتمام لازم را در ایجاد مشارکت حداکثری رای مردم در مسائل مختلف ندارید؟
به نظرتان، کاهش صد هزار عددی رای شما در انتخابات هفت اسفند، در اعتراض به برخوردهای گاه دوگانه و نادیده گرفتن رشد مردم در مسائل  و عدم اهتمام به مشارکت حداکثری اراده آنها در مسائل نبوده است؟ بنابراین آیا لازم نمی‌بینید به تصحیح نگاهی که تاکنون به شأن ملت داشته‌اید، بپردازید؟