kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۰۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲
گزارش خبری تحلیلی کیهان

رسانه‌های دولتی و زنجیره‌ای دغدغه‌ها و انتقادات جدی مراجع را سانسور کردند

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت و همچنین روزنامه دولتی ایران در گزارش‌هایی به رضایت مراجع و علما از عملکرد دولت پرداخته و در این چهارچوب و برای اثبات پیش فرض خود از نظرات صریح مراجع تقلید در این زمینه عبور و آن را سانسور کردند!

سرویس سیاسی-

رئیس دفتر رئیس‌جمهور طی روزهای جمعه و شنبه در قم و مشهد میهمان بیوت و دفاتر مراجع تقلید و علما بود. دیدارهایی که طبق رسم سابق و بنا به تاکید دفتر نهاوندیان هیچ خبرنگاری حق حضور در این دیدارها را نداشت.
نهاوندیان همچنین در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضور یافت و با اعضای برجسته‌ترین نهاد حوزوی دیدار و گفت‌وگو کرد.
همان‌گونه که انتظار می‌رفت‌، اخباری که از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت مخابره و در اختیار خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها قرار گرفت‌، با آنچه در این دیدارها گذشت متفاوت بود.
روزنامه دولتی ایران از مهر رضایت مراجع پای کارنامه دولت خبر داده و روزنامه‌های زنجیره‌ای شرق و آرمان نیز با تیترهایی چون تقدیر علما و مراجع از عملکرد دولت و دعای خیر مراجع برای دولت این دیدارها را پوشش دادند‌!
پایگاه اطلاع‌رسانی دولت که ید طولایی در سانسور دیدارهای مقامات برجسته دولتی با مراجع تقلید و علما داشته است‌، این بار نیز ترک عادت نکرد و اخبار و بیانات بزرگان را یکسویه به نفع خود مصادره کرد.
در این دیدارها مراجع تقلید از وضعیت نامناسب اقتصادی‌، رکود‌، بیکاری و فشاری که مردم به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر متحمل می‌شوند ابراز گلایه کرده و از دولتمردان خواستند تلاش، برنامه‌ریزی و همت مضاعف برای حل این معضلات داشته باشد موضوعی که به راحتی از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت مورد چشم‌پوشی قرار گرفت.
مراجع تقلید و علما همچنین در این دیدارها تاکید کرده بودند «‌مردم باید آثار آمار و اقداماتی را که دولت از آن دم می‌زند در زندگی خود به‌طور ملموس مشاهده کنند.»
مسائل فرهنگی و عملکرد نادرست دولت و مسئولان در این زمینه از دیگر گلایه‌هایی بود که مراجع تقلید و علما در دیدارهای خود به نهاوندیان متذکر شده بودند که این دغدغه‌ها نیز به فرجام دیگر دغدغه‌های مراجع دچار شد و کمتر مجالی برای انتشار پیدا کرد.
به گزارش رسا، در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز اعضای این نهاد حوزوی دغدغه‌های خود را به صراحت درباره مسائل فرهنگی‌، ولنگاری فرهنگی‌، مدیریت فضای مجازی‌، حجاب و عفاف، مشکلات اقتصادی‌، معیشتی و برجام خطاب به رئیس دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرده بودند که مسئولان و دست‌اندرکاران پایگاه اطلاع‌رسانی دولت صلاح ندیدند این بخش از صحبت‌های شخصیت‌های برجسته حوزوی منتشر شود.
رویه غیرحرفه‌ای و غیر‌اخلاقی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در انتشار یکسویه و سانسور شده اخبار مراجع سبب شد که چندین بار دفاتر این مراجع اقدام به انتشار اخباری جداگانه کنند.
گفتنی است پیش از این مسئولین دولتی از جمله ظریف وزیر امور خارجه‌، طیب‌نیا وزیر اقتصاد و نیز رئیس دفتر رئیس‌جمهور با سفر به قم با مراجع تقلید دیدار و گفت‌و‌گو کرده‌اند که اکثر این دیدارها به صورت خصوصی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شده و یا خبرگزاری دولتی گزارش‌های یک‌سویه از دیدار‌ها ارائه کرده است‌!
سوالی که دولت بدان پاسخ نمی‌دهد آن است که اگر مراجع تقلید و علما از عملکرد دولت حمایت کرده‌اند چرا این اجازه به خبرنگاران داده نمی‌شود که با حضور در این جلسات اظهارات مراجع تقلید را پوشش دهند‌؟!
گفتنی است مراجع تقلید در دیدار با مسئولین دولتی از جمله رئیس دفتر رئیس‌جمهور از برخی اقدامات دولت یازدهم و عملکرد آن در بعضی از حوزه‌ها تقدیر و از سوی دیگر دغدغه‌های جدی خود را نیز پیرامون مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور با مسئولین در میان گذاشته‌اند‌.
سوال اینجا است که چرا روزنامه و خبرگزاری دولت با سانسور دغدغه‌های مراجع عظام تقلید تنها بخش حمایتی این دیدارها را پوشش می‌دهند‌؟
مشکلات کشور
 با حرف زدن حل نمی‌شود
خبر دیگر این که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت‌، معدن و تجارت به همراه جمعی از اعضای وزارت خانه صنعت‌، معدن و تجارت عصر روز شنبه با حضور در بیت آیت‌الله مکارم شیرازی با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کردند.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی در این دیدار اظهار داشت: این که در دولت جدید کارهای خوبی انجام شده شکی نیست و آنهایی که منفی‌بافی می‌کنند راه درستی نمی‌روند‌؛ ما می‌گوییم مشکلاتی هست که باید برای آنها درمانی اندیشید و فقط بیان کافی نیست بلکه راه حل هم می‌خواهد.
وی با بیان این که در دولت یازدهم چند مشکل خیلی جلب توجه می‌کند، ابراز داشت: مسئله نخست مسائل مربوط به بانک‌ها است که آن چه از قرائن فهمیدیم این است که بانک‌ها گوش به مصوبات بانک مرکزی نمی‌دهند؛ وقتی بانک مرکزی می‌گوید سود بانکی باید 18 درصد باشد ولی در عمل برخی بانک‌ها 23 درصد می‌گیرند که این معضل بزرگ راه حلی می‌خواهد.
استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: این مشکل بزرگ در برخی از مؤسسات اقتصادی نیز وجود دارد در حالی که در خارج کشور دقیقا تمام مؤسسات خود را موظف می‌دانند که به مصوبات پایبند باشند ولی در ایران این طور نیست‌، این هم راه حل قطعی می‌خواهد باید برخی مؤسسات اقتصادی که قوانین را رعایت می‌کنند، تقویت و آنهایی که رعایت نمی‌کنند تعدیل شوند که البته این کار عزم راسخی می‌خواهد.
وی با اشاره به مسئله قاچاق به عنوان مسئله‌ای که بلای اقتصاد کشور شده است‌، ادامه داد: در برخی از جراید می‌بینیم که خود دادستان کل کشور اعلام می‌کند روزانه کانتینرهای زیادی بدون بازرسی وارد کشور می‌شود که پیدا است این مسئله چه بلایی بر سر اقتصاد می‌آورد؛ من تصور می‌کنم برای پیشرفت در این مسئله راه مهم روشن کردن افکار عمومی است به این صورت که تخلف‌کاران در این امر افشا شوند.
وجدان کاری پیدا نشده است
وی عنوان کرد: نکته سوم در صنایع بالا نبودن کیفیت‌ها است که مهمترین دلیلی است که خیلی‌ها به دنبال جنس‌های خارجی می‌روند؛ به عقیده من در بین مسئولان هنوز وجدان کاری در این مسئله پیدا نشده است که برخود لازم بدانند کیفیت‌ها را بالا ببرند و تا کیفیت بالا نرود نمی‌توانیم جلوی ورود اجناس خارجی را بگیریم.
آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به این که هنوز مشکل یارانه افراد ثروتمند حل نشده است‌، ابراز داشت‌: یارانه پول هنگفتی است که نصف آن هم می‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد بنابراین باید با معیار‌های مشخص و با شجاعت و بدون ملاحظات سیاسی افراد غیرنیازمند حذف شوند و اگر خطایی هم پیش آمد قابل اصلاح است.
وی ابراز نگرانی کرد: مشکل بیکاری هنوز عده‌ زیادی از جوانان را رنج می‌دهد و آمار مختلفی در مورد آن مطرح می‌شود ولی این که جوانان تحصیل‌کرده بیکار زیاد هستند شکی نیست و ما وقتی به اوج اقتصاد سالم می‌رسیم که جوان وقتی به دانشگاه رفت فکر کار او را برای بعد از دانشگاه کرده باشیم؛ دانشجوی زیاد فارغ‌التحصیل افتخار نیست بلکه افتخار این است که یک محصول قابل مصرف باشد.
این مرجع تقلید از رئیس‌جمهور خواست از انتقادات ناراحت نشود و همچنین خطاب به مسئولان کشور تاکید کرد که مشکلات با حرف زدن حل نخواهد شد و باید به فکر علاج و درمان بود.
نامه محرمانه جامعه مدرسین به رئیس‌جمهور
گفتنی است جامعه مدرسین حوزه علمیه قم چندی پیش با ارسال نامه محرمانه‌ای به رئیس‌جمهور از برخی رویکردهای فرهنگی و سیاسی دولت یازدهم انتقاد کرد.
در این زمینه یکی از اعضای برجسته جامعه مدرسین در گفت‌‌وگو با فارس، با تأکید بر اینکه این نامه به طور محرمانه برای رئیس‌جمهور ارسال شده است، تصریح کرده بود‌: این نامه اکنون محرمانه است و چنانچه دولت اقدامی نکند، علنی خواهد شد.
هر چند برخی رسانه‌های نزدیک به دولت تلاش داشتند تا اصل این نامه را تکذیب کنند ولی آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با فارس،‌ تاکید کرد: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مواردی را در قالب یک نامه رسمی به دولت ارسال کرده است.