kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۸۱۹
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
دبیر شورای عالی امنیت ملی:

ایران از برهم زدن برجام ترسی ندارد

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به اینکه آمریکا به برجام پایبند نیست تاکید کرد: دولت ایران از پیامدهای برهم زدن برجام ترسی ندارد.



«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی «روسیا الیوم» در پاسخ به این سوال که چرا جنگنده بمب افکن‌های روسی از پایگاه همدان استفاده کردند و چرا به یکباره این همکاری پایان یافت، اظهار داشت: رابطه ایران و روسیه در موضوعات مختلف یک رابطه راهبردی است، روسیه در دوره پوتین یعنی روسیه جدید، هویتی مستقل و شکل متفاوتی با روسیه ماقبل پوتین دارد.
شمخانی افزود: سران دو کشور ایران و روسیه بارها بر روابط راهبردی سیاسی، اقتصاد و نظامی موجود دو کشور تاکید کرده‌اند. دیدارهای بسیاری میان مسئولان ایرانی و روس در سطوح مختلف در تهران و مسکو انجام شده و خواهد شد. این طبیعی است که بخشی از این روابط بر مبنای مبارزه با تروریسم شکل گرفته باشد. مقابله با تروریسم نیازمند مبادله توانمندی‌ها در زمینه‌های مختلف است. عملیات اخیر با همکاری مستشاران نظامی ایران، حمایت هوایی روسیه و مشارکت موثر ارتش سوریه در عرصه زمینی صورت گرفت. این عملیات، نیازمند آن بود که برخی از توانمندی‌های ایران برای برهه زمانی مشخص و محدودی بکار گرفته شود. بکارگیری این توانمندی‌ها در پایگاه همدان انجام شد و پایان یافت.
 همکاری نظامی میان ایران و روسیه
 براساس تحولات میدانی سوریه
وی تاکید کرد: روابط راهبردی میان ایران و روسیه پایان نیافته است. اما این عملیات به شکل طبیعی یک عملیات محدود بود و پایان یافت. روزی که این عملیات شروع شد ما توافق کرده بودیم که این عملیات چند روز بیشتر به طول نیانجامد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ما بار دیگر شاهد استفاده روسیه از پایگاه هوایی همدان باشیم، گفت: همانطور که این نوع همکاری نظامی میان ایران و روسیه براساس تحولات میدانی سوریه بوده است، از سرگیری این نوع از همکاری در آینده نیز به تحولات میدانی در سوریه بستگی دارد. از این رو ممکن است بار دیگر در این زمینه با روسیه همکاری صورت گیرد.
 ائتلاف عربی وجود خارجی ندارد
 سعودی تنها مانده
شمخانی تصریح کرد: عملیات نظامی که علیه یمنی‌ها صورت می‌گیرد سرنوشتی جز شکست نخواهد داشت. حضور گسترده مردمی در صنعا بدون هیچگونه پوشش هوایی نشان می‌دهد که عملیات نظامی سعودی‌ها علیه ملت یمن به هیچ وجه کارآمد نبوده است. از این رو هرگونه دولتی که براساس رای مردم در صنعا تشکیل شود مورد حمایت ما خواهد بود و ما به آن دولت کمک خواهیم کرد تا این دولت بتواند مشکلات ملت یمن را حل کند و با کشورهای منطقه ارتباط برقرار کند و به صورت بین‌المللی به رسمیت شناخته شود.
وی در پاسخ به این سوال که حتی اگر حمایت‌های شما از دولت جدید صنعا باعث افزایش تنش با ائتلاف عربی به رهبری سعودی شود باز هم از این دولت حمایت خواهید کرد، گفت: ائتلاف عربی که وجود خارجی ندارد. در واقع سعودی تنها مانده است و امروزه به نام ائتلاف عربی عملیات نظامی را رهبری می‌کند. حتی امارات متحده عربی که از نزدیک‌ترین کشورها به سعودی است از ادامه حضور نظامی در یمن کنار کشیده است.
 آمریکایی‌ها به برجام پایبند نیستند
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه شما از نقض عهد آمریکا در توافق هسته‌ای سخن می‌گویید آیا هم اکنون می‌توان گفت توافق هسته‌ای که میان ایران و کشورهای پنج به علاوه یک منعقد شده است در معرض آن است که به شکست بیانجامد؟ اظهار داشت: این را تنها من نمی‌گویم بلکه غربی‌ها نیز همین حرف را می‌زنند. سایر اعضای گروه پنج به علاوه یک می‌گویند چنانچه آمریکایی‌ها به نقض توافق هسته‌ای ادامه دهند اساس این توافق را تضعیف می‌کنند. آمریکایی‌ها باید مسئولیت این مسئله را بپذیرند. فهرستی از اقدام‌های آمریکا که با روح برجام منافات دارد وجود دارد و نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به برجام پایبند نیستند.
شمخانی ادامه داد: آنها می‌گویند هر کس که به ایران برود و بعد از آن بخواهد به آمریکا سفر کند باید روادید بگیرد این مسئله با روح برجام و ماده نوزدهم برجام منافات دارد. در کنگره آمریکا و سنای آمریکا همچنان به نفع قوانین ضد ایرانی رأی می‌دهند و تلاش می‌کنند تا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کنند. دولت آمریکا پیام‌هایی علنی به ما می‌دهد اما در نهان بانک‌های آمریکایی و وزارت خزانه‌داری آمریکا پیام‌های متناقضی را به کشورها می‌دهند. آنها به شکل‌های مختلف برای برهم زدن روند کار بانک‌های ایرانی تلاش می‌کنند و می‌کوشند بانک‌های ایرانی را برای سرمایه‌گذاران ناامن کنند. آمریکا باید بداند که در عملکرد خود باید صداقت بیشتری به خرج دهد. زیرا دولت اوباما وقت چندانی ندارد و پیش از آنکه دوره ریاست جمهوری اوباما به پایان برسد باید زمینه را به گونه‌ای فراهم کند که دولت آتی آمریکا با صداقت رفتار کند. متأسفانه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تبلیغات انتخاباتی‌شان به‌گونه‌ای سخن می‌گویند که با توافق هسته‌ای تناقض دارد.
وی در پاسخ به آخرین سوال مبنی بر اینکه اگر آمریکا به نقض برجام ادامه دهد گزینه‌های پیش روی ایران چه خواهد بود، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود به این موضوع اشاره کرده است و گفته است اگر آمریکایی‌ها برجام را پاره کنند ما برجام را به آتش می‌کشیم. ما گزینه‌های متعددی برای مقابله با نقض برجام از سوی آمریکا داریم.
به گزارش فارس، دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: دولت ایران از پیامدهای برهم زدن برجام ترسی ندارد. چنانچه ما  بین استقلال ایران و تبعیت ایران از منویات آمریکا قرار بگیریم مسلماً ما به هر قیمتی که شده راهی را که به استقلال ایران منتهی می‌شود در پیش خواهیم گرفت.
 سفر شمخانی به هند
«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که برای دیدار رسمی 2 روزه به هند سفر کرده است، در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی ایندرا گاندی در دهلی نو  در جمع خبرنگاران گفت: ارتقاء همکاریهای همه‌جانبه با کشورهایی که در دوره تحریم‌های ظالمانه اقتصادی در کنار ما بودند مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.  
شمخانی افزود: در شرایطی که جریان تروریسم تکفیری با ارایه قرائت‌های دروغین از دین حنیف اسلام چهره مسلمانان در جهان را مخدوش نموده باید با افزایش ارتباطات هدفمند میان مسلمانان جهان با ریشه‌های اعتقادی فتنه تروریسم مقابله شود.
 برخی کشورها
 کارخانه داعش‌سازی شده‌اند
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بعدازظهر روز جمعه با «ناریندرا مودی» نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
شمخانی در این دیدار با قدردانی از مواضع ثابت هند در دفاع از حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان در طول سالهای گذشته، اظهار داشت: رویکردهای سازنده و جایگاه مستقل جمهوری اسلامی ایران و هندوستان به عنوان دو قدرت منطقه‌ای، زمینه‌های قابل ملاحظه‌ای را برای همکاری مشترک به منظور پایان بخشی به منازعات و بحران‌های منطقه‌ای و همچنین مبارزه با جریان تروریسم تکفیری فراروی دو کشور قرار داده است.
وی با ابراز خرسندی از امضای توافقنامه چابهار در سفر نخست وزیر هند به ایران و ضرورت افزایش تحرک دو کشور برای جبران عقب‌ماندگی چند ساله در این پروژه عظیم افزود: فعال‌سازی کریدور شمال- جنوب و نقش محوری بندر چابهار در اجرای این طرح موجب شکوفایی پروژه‌های ترانزیتی و شکل گیری منافع اقتصادی قابل توجه برای مجموعه کشورهای فعال در این کریدور خواهد شد.
وی فعال‌سازی همکاریهای امنیتی، فضایی، دفاعی و سایبری را به عنوان حوزه‌های مکمل در مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور، بستر ساز افزایش سطح روابط همه جانبه میان ایران و هند عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: موقعیت برجسته دو کشور در علوم نو شامل نانو، بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی و علوم شناختی از جمله ظرفیت‌های اختصاصی در همکاری‌های دوجانبه تهران و دهلی نو می‌باشد.
وی با تقبیح اقدامات برخی کشورهای منطقه که با حمایت از تفکرات تکفیری عملاً به کارخانه داعش‌سازی تبدیل شده‌اند گفت: همکاری‌های فرهنگی ایران و هند می‌تواند زمینه نفوذ و فعالیت گروه‌های تکفیری در جامعه مسلمانان هند را از میان ببرد.
 توسعه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی
ناریندرا مودی نخست وزیر هند نیز در این ملاقات با ابلاغ سلام‌های گرم خود به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور کشورمان گفت: سفر جنابعالی به هند که در ادامه دیدار من از تهران انجام شده است، اقدامی بسیار مهم و نشان‌دهنده اراده دو کشور برای سرعت دادن به اجرای توافقات مشترک است.
وی رویکرد ایران و هند را محافظت و حمایت از انسانیت عنوان کرد و اظهار داشت: امروز مهم‌ترین خطری که انسانیت را تهدید می‌کند، تروریسم و افراط‌گری است.
وی با تاکید بر ضرورت مقابله همه جانبه و موثر با ریشه‌های اعتقادی تروریسم تکفیری گفت: در کنار توسعه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی می‌بایست همکاری مشترک در حوزه مبارزه با تروریسم نیز در دستور کار نهادهای ذیربط دو کشور قرار بگیرد.