kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۷۹۲
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
تحلیلگر پنتاگون:

آمریکا فقط یک ببر کاغذی است



سرویس خارجی-
تحلیلگر  وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که  وضعیت امور در غرب آسیا نشان از بی‌ارادگی آمریکا دارد و جهان اینک این کشور  را فقط یک ببر کاغذی می‌داند.
وقتی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با حمایت مستقیم دولت آمریکا  شروع شد «نهضت آزادی» دولت آمریکا را به «شیر» تشبیه و استدلال کرد که «خدا در مقابل شیر به آهو پای گریز داده است و ما نباید در برابر شیر بایستیم». بعد از این موضع‌گیری بود که امام آمریکا را شیری ضعیف می‌دانست که هم می‌ترسد و هم نعره می‌کشد. حضرت امام در سخنرانی دیگری نیز  تاکید می‌کند «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».
تشبیه آمریکا به یک شیر بی‌یال و دم یا تاکید بر ناتوانی آمریکا از سوی آن پیر روشن‌ضمیر در آن زمان با هیچ معیار این جهانی قابل تفسیر نبود؛ ولی با گذشت زمان و ناتوانی  آمریکا در جنگ عراق  و افغانستان، شکست در یمن، سوریه، عراق، لیبی و فلسطین و بدهی چند تریلیون دلاری حالا تشبیه امام خمینی از حال و روز آمریکا دیگر  سخنی نیست که فقط از اردوگاه مخالفان آمریکا شنیده شود بلکه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران آمریکایی و غربی نیز به این واقعیت اذعان دارند.
در همین راستا«هارولد رود» تحلیلگر وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» در اظهار نظری که در وبگاه «الگماینر» منتشر شده، اظهار داشت: «ما امروزه در موقعیتی هستیم که نه تنها در جهان اسلام بلکه در کل دنیا، آمریکا را بسان ببر کاغذی می‌بینند. در یک ارتباط قدرتمند وجود دو مورد همیشه ضروری است، یکی توانایی و دیگری اشتیاق برای تحمیل اراده خود است. بدون این‌ها شما نه قدرت دارید و نه توانایی دارید.»
«رود» در بخشی دیگر اظهار داشت: «شما زمانی قادرید قویترین کشور جهان باشید که قدرتمند نیز باشید اما اگر نه اراده و نه قدرت داشته باشید دیگر قدرتمند محسوب نمی‌شوید. ایرانی‌ها نیز می‌دانند که اوباما اراده‌ای ندارد و بنابراین آنچه را که می‌خواهند، بیان می‌کنند و انجام می‌دهند».
این تحلیلگر آمریکایی در ادامه با اشاره به ماجرای پرداخت پول به ایران و آزادی برخی اتباع آمریکایی که در ایران بازداشت شده بودند، نتیجه گرفت که «رهبر ایران، اوباما، رئیس‌جمهور و جان کری، وزیر خارجه را به بازی گرفته است».
البته پیش از  «هارولد رود» نیز پنتاگون در گزارشی 57 صفحه‌اي با عنوان «نيروي مشترک در جهاني رقابتي و بي‌نظم» تاکید کرده بود آمریکا در دهه آینده دیگر ابرقدرت نخواهد بود.برژینسکی مشاور اسبق امنیت ملی کارتر نیز بارها تاکید کرده «آمریکا دیگر ابر‌قدرت جهان نیست و واشنگتن باید به این موضوع اقرار کند.»
«استفن کینزر» عضو ارشد بنیاد واتسون برای مطالعات بین‌المللی در دانشگاه براون نیز  در مطلبی با عنوان «ابرقدرتی در حال محو شدن آمریکا» نوشته: «با گذشت 15 سال از قرن 21 مشخص است که آمریکا با دوره‌ای از تهدیدات کاملا جدیدی مواجه است. برخی از آنها سیاسی و برخی نظامی است اما جدی‌ترین آن، روانی است. در این قرن، آمریکا نمی‌تواند بر جهان مسلط شود. اگر آمریکایی‌ها بتوانند خود را با این واقعیت وفق دهند، برای ثبات جهانی امید وجود دارد اما اگر ما نپذیریم و ضعف نسبی قدرت خود را قبول نکنیم، شاید رنجش و دلخوری ما به طرق خودویرانگری علیه ما تمام شود».
اما در حالی که غربی‌ها خود به ضعف آمریکا اذعان می‌کنند، عده‌ای معلوم‌الحال در داخل دائم از گزینه‌های نظامی آمریکا دم می‌زنند، بدون اینکه متوجه باشند، آمریکا اگر قدرتی داشت، در منطقه به جنگ نیابتی روی نمی‌آورد. این کشور اگر حتی یک درصد احتمال پیروزی می‌داد، در تجاوز نظامی به کشورهای منطقه و از جمله ایران لحظه‌ای تردید نمی‌کرد.