kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۶۳۰
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱

انتقاد علما و ائمه جمعه از برگزاری کنسرت در مشهد مقدس

آیت الله علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید و جمعی از ائمه جمعه و علمای مشهد مقدس با انتقاد از برگزاری کنسرت موسیقی در این شهر مذهبی، آن را مغایر با فضای معنوی و مذهبی و قداست مشهد دانستند.


انتقاد رئیس‌جمهور از لغو کنسرت‌ها در مراسم روز جهانی پزشک در حالی مطرح شد که کشور از معضلات عمیقی همچون بیکاری، رکود اقتصادی، عدم رونق تولید و تعطیلی بخش زیادی از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی، فیش‌های نجومی و همچنین مشکلات عدیده فرهنگی و اجتماعی رنج می‌برد. جای تعجب است که در این شرایط، لغو کنسرت‌ها که به گفته وزیر کشور تنها یک درصد آنها لغو شده است، به عنوان مسئله دارای اولویت برای کشور مطرح می‌شود. بر طبق شواهد و قرائن هم دولت عزم و اهتمام جدی برای حل این مشکلات و معضلات ندارد. نشانه آن هم تداوم این مشکلات در دوره پسا‌برجام و عدم توجه دولت به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی است. اما پس از تأکید آیت‌الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد مبنی بر برگزار نشدن کنسرت در مشهد مقدس، علما و تعدادی از ائمه جمعه طی روزهای اخیر از این موضع حمایت کردند و آن را مغایر با فضای معنوی و مذهبی مشهد دانستند.
آیت الله علوی گرگانی: مشهد الرضا(ع)
 جای برگزار کردن کنسرت نیست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصر نیوز، آیت‌الله علوی گرگانی، از مراجع عظام تقلید در گفت‌و‌گو با بصرنیوز ابراز داشت: در جریان برگزاری کنسرت‌ها در مشهد مقدس، آیت‌الله علم الهدی به خوبی ورود کردند، حق هم با ایشان است و ایشان از بزرگان و شخصیت‌های ماست.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه مسئولین ما به علت سستی، کم لطفی کردند. برگزار کردن کنسرت نه تنها در مشهد مقدس شهر علی ابن موسی الرضا(ع)، بلکه به علت ترویج موسیقی و ایجاد فضایی نامناسب که دارای تبعات بعدی است، در هیچ جایی مناسب نیست.
آیت الله صافی گلپایگانی: شئون معنوی و قداست مذهبی مشهد مقدس نباید خدشه‌دار شود
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله صافی گلپایگانی چندی پیش در دیدار استاندار خراسان رضوی با اشاره به قداست شهر مقدس مشهد، ابراز داشت: این شهر به واسطه وجود مبارک حضرت علی بن موسی الرضا علیه الصلوهًًْْ و السلام قداست و معنویت خاصی دارد و باید در همه برنامه‌ها مراقب بود که شئون آن کاملا رعایت شود و مبادا خدشه‌ای وارد شود و خدای ناکرده شاهد وجود ملاهی و مناهی در آن باشیم. وی با اشاره به لزوم زمینه‌سازی بیشتر برای بهره‌برداری معنوی از فضای این شهر، ابراز داشت: باید فضای شهر مقدس مشهد را برای بهره‌برداری بیشتر معنوی زائران و مجاوران آماده کنید تا مردم بتوانند توشه‌های معنوی از این شهر به ارمغان ببرند.
آیت‌الله اشرفی شاهرودی: مشهد الرضا(ع) جای برگزاری کنسرت نیست
بر اساس گزارش بصر نیوز، آیت‌الله اشرفی شاهرودی نیز اظهار داشت: در زمان مرحوم فلسفی نیز همین موضوع موسیقی مطرح و با آن برخورد شد، به هیچ‌وجه برگزاری کنسرت موسیقی را در مشهد ترجیح نمی‌دهیم.
وی با بیان اینکه کارهای فرهنگی باید مناسب با وجود مقدس امام هشتم(ع) و حوزه علمیه هزار ساله مشهد باشد، افزود: این‌ کارها باید در رابطه با معنویت، روح و روان متعالی انسانی باشد، کنسرت‌های موسیقی کارهایی است که دست‌کم در مشهد با این‌کار سازگار نیست. موسیقی همراه با لهو و لعب حرام است و بطور کلی نیز در شأن مقام حضرت رضا(ع) نیست زیرا مردم برای تبرک‌جویی به این شهر می‌آیند نه اینکه موسیقی گوش دهند.
آیت‌الله اشرفی شاهرودی با اشاره به اینکه برگزاری کنسرت موسیقی در مشهد با معنویت و وجود مقدس حضرت ثامن الحجج(ع) و نیز حوزه علمیه‌ای که مرکز پخش معارف اسلامی و ارائه آموزه‌های دین است، مناسب نیست، تأکید کرد: مسئولان ببینند که چه چیزهایی برای این شهر مناسب است و براساس آن تصمیم بگیرند. همه کسانی که به مشهد مشرف می‌شوند، می‌خواهند روح و روان خویش را پیرایش دهند و از آلودگی‌ها و گرفتاری‌های مادی دور شوند و به همین علت مقتضی است که گویندگان خوبی معارف دینی را که در زمینه تعالی و تکامل روح و روان و مناسب با عالم آل محمد(ص) باشد، به عنوان یکی از کارهای مهم بهره ببرند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نظام اسلامی براساس شرع اسلام و معارف دین برپا شده و به همین علت نیز برایش خون داده‌اند، مسئولان این‌گونه کارها را ابتدا با علما و مراجع در میان بگذارند.
آیت‌‌الله سیدان: مشهد باید استثنا باشد
همچنین، آیت‌الله سید جعفر سیدان ابراز داشت: هر کسی در ارتباط با مسئله موسیقی باید به مرجع تقلید خود رجوع کند و البته دست‌اندرکاران باید به این نکته توجه داشته باشند. فرض می‌کنیم که کنسرت موسیقی در جایی از کشور برگزار شود؛ اما مشهد باید مانند قم استثنا باشد.
وی گفت: مناسب این است که در مشهد مقدس این برنامه‌ها نباشد و مانند قم عمل شود؛ یعنی اگر در قم برگزار شد، آن‌ وقت می‌توان گفت که برگزاری‌اش در مشهد هم اشکال ندارد.
آیت الله عالمی: برگزاری کنسرت
در شهرهای مذهبی تخریب‌کننده
 فضای معنوی این شهرهاست
آیت الله عالمی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌و‌گو با بصرنیوز با اشاره به اینکه شهرهای مذهبی شهرهایی هستند که مردم باید از اینها الگوی دین باوری و فضیلت مأبی را بگیرند و با خودشان به نقاط مختلف عالم ببرند، ابراز داشت: بنابراین فضای این شهرها باید متناسب با دریافت این فضیلت‌ها باشد و برگزاری کنسرت قطعا به این کار نه تنها کمک نمی‌کند بلکه تخریب‌کننده روحیه فضیلت‌جویی است.
وی گفت: این آقایانی که طرفدار برگزار کردن کنسرت در شهرهای مذهبی هستند و در این راستا انتقادهایی می‌کنند، هدف و انگیزه اینها خدمت رسانی به مردم نیست، انگیزه اینها خدمت به معنویت مردم و افزایش فضیلت‌ها و پاک زندگی کردن مردم نیست، اینها با انگیره‌های خاص سیاسی که معمولا در آستانه انتخابات است، این مطالب را بیان می‌کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: من تصور می‌کنم که آیت‌الله علم الهدی به وظیفه یک روحانی و عالم شرع و امام جمعه یک شهر عمل کرده و انجام وظیفه طلبگی دلیل نمی‌شود ایشان را مورد هجوم قرار دهند.
آیت الله عالمی گفت: آیت‌الله علم الهدی به دنبال توسعه ارزش‌های اخلاقی و دینی هستند اما آیا مطالب آقایان نیز در راستای توسعه ارزش‌ها و تقویت روحیه معنوی مردم است یا کمک به فضای مسموم و نفسانی و شهوانی که خواست دشمن است؟
آیت الله گرایلی: مگر رواج فرهنگ
 متوقف بر کنسرت است؟
بنا بر این گزارش، آیت الله گرایلی بیان داشت: موسیقی از جمله کارهای قبیح و زشت است، آیا جا و مکان برای برگزاری کنسرت قحط است که می‌خواهند در مشهد این کار را انجام دهند؟ کنسرت موسیقی حتی اگر فعالیت فرهنگی نیز محسوب شود، جایز نیست.
وی افزود: مگر رواج فرهنگ با بهره‌بردن از کنسرت موسیقی است یا می‌توان این کار را با وجود حوزه علمیه و درس و بحث و نیز فعالیت مبلغان و... انجام داد؟
آیت الله گرایلی خاطرنشان کرد: می‌توان برای فعالیت فرهنگی مشهد درباره ویژگی‌ها و خصایص حضرت رضا(ع) و رأفت و مهربانی‌های آن حضرت فعالیتی ارائه کرد، نه اینکه کنسرت موسیقی برگزار کرد. نباید اجازه داد مشهد به‌عنوان یک شهر مذهبی در زمینه برگزاری کنسرت موسیقی فتح باب شود. باید به برخی اولویت‌های فرهنگی توجه کرد، توقع از مسئولان برای امور فرهنگی را بیش از آنچه هست، می‌دانم.
آیت الله حسینی زنجانی: اجرای کنسرت در مشهد خلاف شأن و جایگاه و احترام بارگاه رضوی است
به گزارش مشهد پیام، آیت‌الله سید محمد حسینی زنجانی خاطرنشان کرد: در رابطه با کنسرت‌هایی که در شهرها اجرا می‌شود، بر فرض اینکه جنبه حرمت یا حلال بودن موسیقی که بحث بین فقها هست و ما اگر برخی را مجاز بدانیم و برخی را مجاز ندانیم، اما ولایت یک حریم خاص و ویژه‌ای است که اگر چیزی حلال هم باشد نمی‌توان آن را، آنجا انجام داد و خلاف شأن و جایگاه و احترام بارگاه رضوی است.
آيت‌الله اسدالله ايماني، نماينده ولي‌فقيه در فارس نیز خاطرنشان کرد: وزير ارشاد گفته است كه برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي در مشهد مقدس به‌خاطر احترام به امام رضا(ع) انجام نمي‌شود، از آقاي وزير ارشاد سوال مي‌كنم كه اگر برگزاري كنسرت حلال است و جايز و بي‌ضرر، چرا خدمت امام رضا(ع) برگزار نمي‌شود؟ اگر حرام است و ضرر دارد، پس براي همه مسلمانان مضر است و حرام. حرام را توسعه ندهيد و گناه را تشويق نكنيد.
همچنین، آيت‌الله سيد محمد غروي گفت: از ابتدا مخالف برگزاري كنسرت بودم. نبايد موسيقي ترويج شود، اما وقتي كنسرتي برگزار مي‌شود، اين به معناي ترويج موسيقي است.
وی تأکید کرد: تشكيلاتي مانند وزارت ارشاد عوض اينكه در جاها و موارد ديگر كارهاي حساب شده و فرهنگي صحيح انجام دهد، كنسرت راه مي‌اندازد، در حالي كه اين امر وجهي ندارد. اگر كسي موافق برگزاري كنسرت باشد، من با آن مخالف بوده و هستم.
به گزارش پایگاه‌های خبری، حجت‌الاسلام محمود حسيني، امام جمعه سيرجان اظهار داشت: عده زيادي از مردم با مراجعه به ما خواستار توقف كنسرت‌ها هستند و شما قضاوت كنيد حالا كه دهه كرامت و ميلاد امام رضاست، آيا شهر بايد تبليغات كنسرتي داشته باشد يا تبليغات امام‌رضايي؟
بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام حسن رمضان‌پور، امام جمعه خواف نیز گفت: نياز امروز جامعه اسلامي ما برگزاري كنسرت نيست كه برخي براي جلوگيري از برگزاري آن در مشهد مقدس جوسازي مي‌كنند.
همچنین، حجت‌الاسلام سيد مهدي قريشي، امام جمعه اروميه اظهار داشت: محافل مختلطي كه برگزار مي‌شود و امنيت چنين محافلي توسط مسئولان ايجاد مي‌شود، كار شايسته‌اي نيست. مسئولان بايد از ايجاد بوالهوسي و شهوتراني دوري كنند.
حجت‌الاسلام رضا سالاري، امام ‌جمعه عنبر‌آباد نیز بیان داشت: انقلاب اسلامي ما را از فكر فرهنگ‌فروشي درآورد، حال چرا امروز دغدغه برخي از مسئولان نظام اسلامي برگزاري كنسرت شده است.
بر پایه این گزارش، امام جمعه رامسر اظهار داشت: نبايد در برگزاري جشن‌ها و كنسرت‌ها افراط صورت گيرد.
آیت الله علم الهدی: برگزاری کنسرت در مشهد خلاف حیثیت و هویت این شهر است
آیت الله علم الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد ابراز داشت: کنار گنبد امام رضا نمی‌شود کنسرت برگزار شود، این خلاف حیثیت و هویت این شهر است.
ما با کنسرت برخورد داریم نه با موسیقی
بر اساس گزارش بصر نیوز، امام جمعه مشهد همچنین در دیدار با فعالان حوزه هنری خراسان رضوی ابراز داشت: متاسفانه با سرمایه‌گذاری‌های بسیار برای رشد و توسعه هنر ارزشی در کشور ما شاهد هستیم که تنها تعداد بسیار کمی و درقالب اقلیت‌ها هم‌اکنون در بخش هنر حاضر بوده و به‌دنبال مسائل ارزشی هستند.
وی تأکید کرد: اگر جریان ارزشی  بر اعتقادات خود بمانند و از شخصیت اجتماعی خود دفاع کنند و با همکاری یکدیگر مقاومتی را به‌وجود بیاورند، این نوید را به آنها می‌دهم که آینده از آن شماست. آیت‌الله علم‌الهدی گفت: هنرمندان غیرارزشی، آنهایی هستند که برای هنر تا سیری شکمشان ایستادگی می‌کنند، افزود: درصورتی‌که دسته اقلیت‌های ارزشی برای دفاع از شخصیت ارزشی‌شان تا پای جان از خود ایستادگی و مقاومت نشان می‌دهند. ما با موسیقی هیچ برخوردی نداریم؛ بلکه برخورد اصلی ما با کنسرت است. امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: کنسرت، بازاری است که در آن حرکت‌های غیرارزشی به‌نمایش گذاشته می‌شود؛ در‌صورتی‌که موسیقی یک هنر است و در این بین ما با کنسرت برخورد داریم و نه با موسیقی که یک هنر اصیل ایرانی است. وی بیان داشت: هم‌اکنون پانزده آموزشگاه بزرگ موسیقی در شهر مشهد درحال فعالیت هستند که در کنار این تعداد نیز آموزشگاه‌های بسیار دیگری بدون مجوز قانونی درحال آموزش موسیقی هستند؛ لذا این نشان می‌دهد که ما در این شهر با موسیقی مشکلی نداریم.