kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۶۱۰
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸

شهر القیاره، دروازه موصل به دست ارتش عراق آزاد شد

نیروهای مسلح عراق می‌گویند دیروز شهر راهبردی «القیاره» که از لحاظ اهمیت، دروازه «موصل» محسوب می‌شود را هم از اشغال تکفیری‌های داعش خارج کردند و کنترل آن را به دست گرفتند.



«نجم الجبوری» فرمانده عملیات آزادسازی استان «نینوا» اعلام کرده، شهر راهبردی القیاره، واقع در 65 کیلومتری جنوب «موصل»، سه‌شنبه به دست نیروهای مسلح عراق آزاد شد. اهمیت این شهر تا آنجاست که دروازه «موصل» محسوب می‌شود. عملیات آزادسازی القیاره، هفته گذشته کلید خورده بود. نیروهای مسلح عراق علاوه بر القیاره، کنترل محور مواصلاتی این شهر به منطقه «حمام العلیل» را هم به دست گرفتند. پیروزی نیروهای عراقی در القیاره، علاوه بر اینکه پیشروی مهمی محسوب می‌شود و حلقه محاصره داعش را در موصل تنگ‌تر می‌کند، اثرات خردکننده‌ای بر روحیه تروریست‌ها خواهد داشت و بعید نیست که سران داعش برای بازیابی وضعیت و ارتقای روحیه افراد خود، طی روزهای جاری در بغداد یا دیگر شهرهای پرجمعیت، دست به انفجارهای خونین و پرتلفات بزنند.
در ماجرای عملیات موصل، آمریکا هرچند عجله دارد که این عملیات هرچه زودتر انجام شود و بر روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع دموکرات‌ها تاثیر بگذارد، ولی این کشور نمی‌خواهد بسیج مردمی در این عملیات حضور داشته باشد و بیشتر مایل است نقش نیروهای پیشمرگ، بعثی‌های به اصطلاح توبه کرده و عشایر اهل سنت در عملیات آزادسازی موصل پررنگ باشد.
دیروز از داخل شهر موصل نیز خبر رسید که «ابووثبه السعودی»، از سرکرده‌های داعش و مسئول جذب نیرو برای این گروه تروریستی، هنگام خارج شدن از فروشگاهی در مرکز شهر موصل، هدف تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفته و در دم به هلاکت رسیده است.
سایر رویدادها
* «مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق، دیروز برای دیدار با مقامات ترکیه راهی آنکارا شد.
* دولت بغداد ادعاهای سفیر رژیم سعودی در عراق مبنی بر تلاش ایران برای ترور وی را تکذیب کرد و این ادعا را «مغرضانه» خواند.