kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۵۰۷
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
امیر عبداللهیان:

دولت آمریکا با دیپلماسی رسانه‌ای و تقسیم کار با کنگره برجام را با موانع جدی مواجه کرد

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در مذاکرات موضوعی نبوده که پنهانی مذاکره شده و در سایت‌های خارجی رسانه‌ای نشده باشد، گفت: کار ما بدون دیپلماسی رسانه‌ای تقریباً صفر است و من اطلاع دارم که چه تقسیم کاری بین دولت آمریکا، کنگره و سنا برای دست‌اندازی آمریکا در برجام انجام شد.


مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های دیپلماسی پارلمانی در مجلس شورای اسلامی گفت: فرصت خوبی برای استفاده از دیپلماسی پارلمانی در مجلس وجود دارد که این به نبوغ شخص آقای لاریجانی برای استفاده از آن برمی گردد. در کمیسیون امنیت ملی نیز این استعداد و فرصت هست.
وی ادامه داد: من اطلاع دارم که در موضوع برجام و مذاکرات هسته‌ای چه تقسیم کاری بین دولت آمریکا و کنگره و سنا انجام شد، ممکن است برخی معتقد باشند دولت آمریکا می‌خواهد برجام به نتیجه برسد اما در کنگره و سنا عواملی از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان حضور دارند که نمی‌خواهند برجام به نتیجه برسد.
حسین امیرعبداللهیان با اشاره به اهمیت جایگاه دیپلماسی در جهان اظهار داشت: چطور آمریکا با تقسیم کار بین مجالس خودش و کاخ سفید، توانسته برجام را با دست‌اندازهای جدی مواجه نماید؟ در حال تمرکز در این مسئله‌ایم که چگونه می‌توانیم در تقویت دیپلماسی رسمی کشور از دیپلماسی پارلمانی استفاده کنیم.
مدیر امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کار ما بدون دیپلماسی رسانه‌ای تقریباً صفر است، افزود: در دنیای فعلی و در دنیای ارتباطات کنونی، 99 درصد مسائل خبری و مسائل محرمانه خبری در سایت‌ها قابل‌دسترسی است و جزء خیلی کمی از مذاکرات در دنیای کنونی پنهان است. من در این 5 ،6  سال موضوعی را ندیده‌ام که ما مذاکره پنهان کرده باشیم حتی در خارج از ایران در سایتی منتشر نشده باشد و ما متعجب می‌شدیم از اینکه در پشت درهای بسته با چند نفر به مذاکره می‌نشستیم و بعد می‌دیدیم که این مطالب در سایت‌های خارجی و بعد در داخل کشور منتشر شده است.
وی در گفت وگو با فارس با تأکید بر اینکه کار ما چه در عرصه دیپلماسی رسمی چه دیپلماسی پارلمانی بدون دیپلماسی رسانه‌ای در جهان کنونی تقریباً هیچ است، تصریح کرد: 90 تا 95  درصد برد کار دیپلماسی رسمی یا پارلمانی ما در اختیار رسانه است و آن 5 درصد است که دیگر هنر ماست که یا آن را کاملاً خراب می‌کنیم یا به‌خوبی از این بستری که شما رسانه‌ها برای ما فراهم می‌کنید استفاده می‌کنیم.