kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۴۵۵
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸

آشتی‌کنان آمریکا - کوبا و تحریم‌هایی که باقی ماند!(پرونده)

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اولین سفر دوره‌ای‌خود به 6 کشور آمریکای لاتین و در اولین مقصد این سفر، دیروز وارد هاوانا پایتخت کوبا شد.


ظریف در بدو ورود به هاوانا با اشاره به تحریم‌های 50 ساله و 30 ساله ظالمانه آمریکا علیه دو کشور کوبا و ایران خاطرنشان کرد: :«با وجود سفر رییس‌جمهور آمریکا به کوبا و کاهش اندک تحریم‌ها بر ضد کوبا اما هنوز هم تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کوبا ادامه دارد.»
اظهارات ظریف درباره لغو نشدن تحریم‌های ضد کوبا کاملا درست است، اما وزیر امورخارجه  محترم کشورمان احتمالا فراموش کرد بگوید کوبا در این قضیه تنها نیست؛ تحریم‌های آمریکا علیه  ایران نیز علی رغم وعده‌های داده شده لغو نشده است.
دو کشور ایران و کوبا از جهاتی به هم شبیه هستند. هردو انقلابی و در مقابل استکبارمحکم. دو کشور شباهت دیگری نیز طی 2 سال گذشته پیدا کرده‌اند و آن مذاکره با آمریکا به شرط لغو تحریم‌ها و مواجهه با بدعهدی آمریکاست.
 ایران به شرط لغو تحریم‌ها  برسر موضوع هسته‌ای با آمریکا بر سر میز مذاکره نشست، توافق حاصل شد اما تحریم‌ها برداشته نشد. دولت کوبا نیز پس از 50 سال با وعده لغو تحریم‌ها و  با تبلیغات و هیاهوی فراوان حاضر شد روابط خود را با آمریکا مجددا برقرارکند. روسای جمهور دو کشور دیدار کردند، سفارت خانه‌ها بازگشایی شد جان کری به هاوانا سفر کرد اما خبری از لغو تحریم‌ها نشد که نشد.
انگار همین دیروز بود که سفرای گروه آلبا (ونزوئلا، کوبا، اکوادور، نیکاراگوئه و بولیوی) 26 مهرماه 94 در اعتراض به «بدعهدی آمریکا» در اجرای تعهدات خود در  قبال کوبا و لغو نشدن تحریم‌ها از سوی آمریکا، با حضور در سفارت ونزوئلا در تهران همبستگی خود را با کوبا اعلام کردند.
«ولادیمیر آندره گنزالس» سفیر کوبا در این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه «که آیا منطقی نبود دولت کوبا برقراری روابط دیپلماتیک و عادی‌سازی روابط با آمریکا را منوط به برداشتن کامل تحریم‌ها می‌کرد تا مقامات کوبایی مجبور نباشند هر روز از آمریکا خواستار لغو تحریم‌ها شوند؟»گفت: «علی رغم برقراری روابط دیپلماتیک، آمریکا همچنان همان دید گذشته را نسبت به کوبا دارد و تحریم‌ها نیز همچنان ادامه دارد. آنها خواستار براندازی حکومت کوبا هستند و ما را ناقض حقوق بشر می‌دانند.»
 «گنزالس» این را هم گفت که «با وجود اینکه اوباما اختیارات گسترده‌ای از طریق قدرت اجرایی خود در اختیار دارد تا بدون مراجعه به کنگره بخش قابل توجهی از تحریم‌ها علیه کوبا را لغو کند اما وی از این اقدام خودداری کرده است. از طرف دیگر کنگره آمریکا هنوز هیچ قانونی را که منجر به حذف تحریم‌های ضد کوبا شود تصویب نکرده و در نقطه مقابل، دهها اقدام قانونی جهت تقویت جنبه‌های کلیدی اجرای تحریم‌ها و بازداشتن «اوباما» از اتخاذ اقدامات اجرایی برای لغو تحریم‌ها انجام داده است.»