kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۴۵۴
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸

سیاستمدار عراقی: ایران ، مرجعیت و بسیج مانع سقوط عراق شدند

عضو کمیسیون سیاست خارجی پارلمان عراق می‌گوید نیروهای حشد الشعبی در کنار ایران و مرجعیت باعث نجات عراق از دست تروریست‌ها شد.



عضو کمیسیون سیاست خارجی پارلمان عراق با «ستایش» از «نقش آفرینی ایران در منطقه»  گفت که «ایران کشوری بزرگ و راهبردی است و اگر این کشور و فتوای مرجعیت و نیروهای الحشد الشعبی نبودند، عراق به دست تروریست‌ها سقوط می‌کرد.» به گزارش العالم، «عباس البیاتی» در ادامه گفت: «روابط مثبت با ایران، امنیت منطقه را تقویت می‌کند. وی از ایران به خاطر حمایت‌ از عراق در مبارزه با تروریسم تشکر کرد و اظهار داشت: «ایران محوری راهبردی در معادلات منطقه است.» «البیاتی» همچنین از  برخی گفته‌ها در عراق درخصوص استقبال از حضور نیروهای بیگانه از جمله ترکیه در خاک این کشور و در عین حال نپذیرفتن نیروهای الحشد الشعبی ابراز تاسف کرد. وی تاکید کرد: «عراق توانمندی بالای خود در مبارزه با گروه تروریستی داعش را به نمایندگی از جهان ثابت کرده است.»
«البیاتی» با درخواست برای ادامه کمک به عراق اظهار داشت: «ایران اولین کشوری بود که به درخواست عراق برای کمک به  مبارزه با گروه تروریستی داعش پاسخ مثبت داد.»
وی تاکید کرد که «الحشد الشعبی یک نیروی ملی و رسمی در عراق است و سعی خواهیم کرد که قانونی برای حمایت از جانفشانی‌ این نیروها و  احقاق حقوق آنها به تصویب برسانیم.
خبر دیگر اینکه، نیروهای ارتش عراق به کمک بسیج مردمی در داخل شهر «القیاره» در جنوب موصل توانستند از سه محور پیشروی کرده و بیشتر مناطق شهر را آزاد کنند. به گزارش فارس در حال حاضر حدود 75 درصد از شهر پاکسازی شده و نیروهای عراقی در حال پاکسازی مناطق دیگر شهر هستند. شهر راهبردی القیاره واقع در جنوب استان نینوا، شهرهای الشرقاط (شمال استان صلاح الدین)، مخمور (جنوب غرب استان اربیل) و موصل را به هم متصل می‌کند و دروازه ورود نیروهای عراقی به شهر موصل محسوب می‌گردد.