kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۴۵۳
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸

آغاز نبرد ارتش سوریه با تجزیه‌طلبان کرد در حسکه

آتش‌بس میان ارتش سوریه و نیروهای تجزیه‌طلب کرد موسوم به «آسایش»، که با میانجیگری روسیه در «حسکه» ایجاد شده بود، شکسته شد.




خبرگزاری فارس نوشته، شبه نظامیان تجزیه‌طلب کرد موسوم به «آسایش» که طی روزهای اخیر با کمک آمریکا تلاش‌های خود را برای تجزیه منطقه استان «حسکه» از سرزمین سوریه وسعت داده‌اند، آتش‌بس اعلام شده را برهم زدند و حملات خود را علیه نیروهای سوری از سر گرفتند.
ماجرا از این قرار است که چند روز قبل شبه نظامیان وابسته به «حزب کارگران کردستان سوریه» موسوم به «آسایش»، برای اشغال شهر «حسکه»، با نیروهای ارتش سوریه در این شهر درگیر شدند.
پس از دو روز درگیری، طرفین میانجیگری فرماندهان روس را پذیرفتند و مذاکرات به آتش‌بس انجامید.
اما شبه نظامیان آسایش از همان ابتدا بنای ناسازگاری را گذاشتند و آتش‌بس را شکستند.
عناصر آسایش ساختمان‌های دولتی را به آتش‌کشیدند و چند موضع ارتش را در شمال «غویران» و «النشوه» اشغال کردند.
علاوه بر آن، تجزیه‌طلبان کرد از طریق بلندگوی مسجد «الخیاب» در محله «الکلاسه» از نیروهای دولتی خواستند سلاح‌های خود را به کردها تحویل دهند!
درگیری‌های طرفین طی روزهای گذشته، در پنج سال اخیر سابقه نداشته است.
این درگیری‌ها شماری مجروح برجای گذشته است.
تحرکات تازه برخی از جریان‌های تجزیه‌طلب کرد، با تحریک و حمایت مستقیم آمریکا صورت می‌گیرد. آمریکا که تاکنون دو پایگاه هوایی در استان «حسکه» احداث کرده پس از افول تکفیری‌ها قصد دارد کردهای سوری را علیه دولت مرکزی بسیج کند و قلمرو آنها را نیز توسعه دهد.
از شمال سوریه همچنین خبر رسیده، ارتش سوریه عملیات آزادسازی شهر «عین‌العرب» (کوبانی) را آغاز کرده است.
این شهر در اشغال تروریست‌ها قرار دارد. پیش از این تکفیری‌ها تلاش کردند این شهر را اشغال کنند.
از استان «حلب» نیز خبر رسیده، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت بخش‌هایی از دانشکده‌های نظامی در جنوب شهر حلب را از اشغال تروریست‌های «جیش الفتح» خارج کرده‌اند.
فرانسه نیز مدعی شد جنگنده‌های این کشور یک انبار نگهداری سلاح‌های سنگین «داعش» را در شهر «رقه» هدف قرار دادند و منهدم کردند.
خبر دیگر اینکه «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، یک طرح پنج ماده‌ای برای حل بحران سوریه ارائه کرد؛ حفظ تمامیت ارضی سوریه، خلع سلاح شبه نظامیان و گروه‌های افراطی و بازسازی سوریه از جمله پیشنهادهای السیسی است.