kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۴۵۲
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
خبرگزاری فرانسه:

300 نفر در ترکیه طی حملات تروریستی یک سال گذشته جان باخته‌اند

بنا بر آمار رسمی اعلام شده از سوی منابع رسمی ترکیه، حوادث تروریستی در مناطق مختلف این کشور در طول یک سال اخیر منجر به کشته شدن بیش از 300 تن شده است.


 «میزان»، به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشته آمار رسمی منتشر شده رسمی حاکی از کشته شدن بیش از 300 نفر طی حملات تروریستی از ژوئن سال 2015 تا اوت 2016 (10 خرداد 94 تا 10 مرداد 95) در ترکیه است. بیشترین آمار کشته‌شدگان مربوط به حمله تروریستی 10 اکتبر 2015 می‌شود که موجب کشته شدن 103 نفر شد. داعش مسئولیت اکثر حملات تروریستی ترکیه را پذیرفته است. برخی از این حملات هم از سوی گروه تروریستی پ.ک.ک صورت گرفته است.
گفتنی است از آغار بحران سوریه و عراق و ظهور نامبارک داعش در این کشورها، ترکیه همواره به عنوان هم‌پیمان این گروه تروریستی محسوب می‌شده. اردوغان از همان ابتدا ساز مخالف با بشار اسد رئیس جمهور قانونی سوریه را به درخواست غربی‌ها زد. در این سال‌ها، اردوغان برای حذف وی از صحنه قدرت حمایت‌های بی‌دریغ تسلیحاتی خود را همواره متوجه داعش  کرده و این حمایت‌ها هنوز نیز ادامه دارد.
حمایت گسترده اردوغان از داعش اما در نهایت نتیجه عکس داد. آمار اعلام شده از سوی مراکز رسمی این واقعیت را تایید می‌کند. نفوذ و فعالیت خرابکارانه داعش در یک سال گذشته آثار سویی را برای آنکارا داشته و باعث کاهش محسوس امنیت در این کشور شده است.
سیاست اردوغان اما ظاهرا پس از کودتای نافرجام این کشور در حال تغییر است. رئیس جمهور ترکیه بدعهدی هم‌پیمانان غربی و عربی خود را در اتفاق اخیر به خوبی مشاهده کرد.حمایت آمریکا از کودتاچیان و همین‌طور اعلام بی‌طرفی عربستان در این باره باعث عصبانیت اردوغان شد و ترکیه از آن پس اعلام کرد در حال تغییر سیاست‌های خود نسبت به سوریه است. اردوغان به خوبی متوجه شده که بازی در زمین آمریکا و متحدانش در موضوع سوریه جزء ناامنی و بی‌ثباتی برای کشورش و منطقه نتیجه دیگری نداشته است.