kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۴۵۰
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸

رزمایش مشترک آمریکا و کره‌جنوبی آغاز شد /پیونگ‌یانگ: تلافی می‌کنیم

همزمان با آغاز رزمایش مشترک دو هفته‌ای آمریکا و کره‌جنوبی، پیونگ‌یانگ تهدید کرده هرگونه اقدام تحریک‌آمیز را با سلاح هسته‌ای پاسخ می‌دهد و «دژ‌های آمریکا را به خاکستر» تبدیل می‌کند.



رزمایش دو هفته‌ای موسوم به «اولچی فریدام» آمریکا و کره‌جنوبی از دیروز آغاز شده است آن‌طور که خبرگزاری جمهوری اسلامی نوشته این رزمایش در چارچوب همکاری‌های نظامی مشترک دو کشور و هر چند وقت یک بار در شبه جزیره کره انجام می‌شود اما چیزی که این رزمایش را حساس کرده، تهدیدات سران کره‌شمالی است. آنها، این اقدام سئول- واشنگتن را اقدامی «خصمانه» تلقی کرده و گفته بودند که دست به حمله خواهند زد. اما واکنش دیروز پیونگ‌یانگ، به صدور یک بیانیه شدیداللحن و تهدیدات جدید محدود شد.
در این بیانیه آمده است: «واحدهای واکنش اولیه ارتش خلق کره برای یک حمله تلافی‌جویانه با همه گروه‌های مهاجم دشمن آماده هستند.» به گزارش تسنیم، در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «مروجان جنگ هسته‌ای باید به خاطر داشته باشند که اگر کوچک‌ترین تجاوزی به محدوده‌های زمینی، هوایی و دریایی (کره‌شمالی) صورت بگیرد، دژهای طرف متخاصم از طریق حمله اتمی کره به خاکستر تبدیل خواهند شد.»
آزمایشات موشکی و هسته‌ای اخیر کره شمالی و استقرار سیستم دفاع موشکی «تاد» در کره ‌جنوبی، اوضاع را در شبه جزیره کره بحرانی‌تر کرده است.
آمریکا و کره جنوبی در فصل بهار هر سال رزمایش طولانی مدتی را برگزار می‌کنند. در این رزمایش برخی مواقع 200 تا 300 هزار نظامی شرکت می‌کنند و رزمایش نیز سه ماه طول می‌کشد.
در رزمایش دو هفته‌ای جاری، 50 هزار نظامی کره‌ای و 30 هزار تفنگدار آمریکایی مشارکت دارند.
از آسیای شرقی همچنین خبر رسیده، بمب‌افکن‌های ارتش چین بر فراز دریای شرقی و منطقه مورد مناقشه این کشور و ژاپن رزمایش برگزار کردند. چین اعلام کرده، به این تمرینات ادامه می‌دهد. هر دو کشور چین و ژاپن خود را مالک جزایر «دیائویو» در دریای شرقی می‌دانند و از سال 2012 به بعد این بحران تشدید شده است.