kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۴۴۹
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷

درخواست دیده بان کنترل تسلیحات از کشورها برای توقف فوری فروش سلاح به عربستان

رئیس دیده‌بان کنترل تسلیحات از صادرکنندگان تسلیحات در جهان از جمله فرانسه و آمریکا خواست تا فروش سلاح به سعودی‌ها را به دلیل جنایات این رژیم متوقف کنند.



معاهده تجارت تسلیحات، کشورها را موظف می‌کند تا در صورت آگاهی پیدا کردن در زمان فروش از اینکه تسلیحات علیه غیرنظامیان مورد استفاده قرار می‌گیرد، هرگونه قرارداد تسلیحاتی را بلوکه کنند. آل‌سعود در جامعه بین‌الملل به دلیل آغاز تجاوز به  یمن و کشتار غیرنظامیان به شدت مورد انتقاد است. به همین دلیل«آنا مک دونالد» مدیر دیده‌بان کنترل تسلیحات روز دوشنبه (دیروز ) اعلام کرد صادرکنندگان مهم تسلیحات از جمله آمریکا و فرانسه باید فروش سلاح به این رژیم را فورا متوقف کنند.
مک دونالد  با آغاز کنفرانس معاهده تجارت تسلیحات در ژنو تاکید کرد صادرکنندگان مهم تسلیحات که معاهده تجارت تسلیحات را به امضا درآورده‌اند، با ادامه فروش تسلیحات به عربستان که حملات 17 ماهه‌ای را در یمن به راه انداخته است، مقصر «بدترین شکل ریاکاری و تزویر» هستند.
وی همچنین افزود: «حدود دو سال است که معاهده تجارت تسلیحات به اجرا درآمده است اما برخی از کشورهای عضو آن، با مصونیت در حال نقض آن می‌باشند. هر روز، ما شاهد تأثیرات مخرب فروش تسلیحات و مهماتی هستیم که علیه غیرنظامیان در یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.»
طبق گزارش سازمان کنترل تسلیحات که ماه جاری منتشر شده، فرانسه سال گذشته میلادی، مجوز فروش 18 میلیارد تسلیحات به عربستان را صادر کرد.آمریکا نیز سال 2015، قراردادهای تسلیحاتی با ریاض به ارزش 5/9 میلیارد دلار را مورد تأیید قرار داد و این رقم برای انگلستان معادل 4 میلیارد دلار است.فرانسه و انگلیس، معاهده تجارت تسلیحات را تأیید کرده‌اند. آمریکا نیز این معاهده را امضا کرده است اما کنگره آن را تصویب نکرده است! سازمان کنترل تسلیحات، این کشورها را به نقض قوانین بین‌المللی از طریق ادامه فروش چند میلیاردی سلاح‌های مرگبار به عربستان سعودی متهم کرده است.