kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۳۵۸
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲

دولت وحدت ملی تونس تشکیل شد

نخست‌وزیر تونس از تشکیل دولت وحدت ملی متشکل از احزاب و چهره‌های مستقل خبر داده است.


«یوسف الشاهد»‌ نخست‌وزیر تونس که از سوی رئیس‌جمهور این کشور مامور تشکیل کابینه جدید شده بود شنبه‌شب اعلام کرده دولت وحدت ملی را متشکل از 26 وزیر از احزاب سیاسی و جریان‌های مختلف کشور تشکیل داده است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رسمی آلمان، وی که داماد «الباجی قائد السیسی» رئیس‌جمهور تونس و از رهبران جوان حزب نداء (حزب حاکم بر کشور) است متعهد شده بود در کابینه جدید سهم‌خواهی حزبی جایی نداشته باشد. وی همچنین حامی حضور زنان و جوانان در دولت است.
الشاهد اظهار داشته که کرسی‌های وزارتی مهم از جمله بهداشت و دارایی را در اختیار زنان قرار داده است.
نخست‌وزیر تونس این را هم گفته که 14 پست وزارتی را به جوانان اختصاص داده و در میان این افراد 5 پست به جوانان زیر 35 سال داده شده است.
این انتصاب‌ها در واکنش به اقداماتی صورت می‌گیرد که متوجه حزب نداء تونس است. منتقدان این حزب را به کهنسال بودن متهم می‌کردند.
نخست‌وزیر تونس،  مبارزه با تروریسم، جنگ با فساد، تلاش برای پیشرفت، حفظ موازنه مالی و حل معضلات نظافت و محیط زیست را جزو اولویت‌های دولت خود برشمرده است.
الشاهد همچنین احزاب و مردم تونس را به یاری و حمایت از دولت فراخوانده و گفته، «امروز کشور در شرایط دشوار و استثنایی قرار دارد و حق نداریم آرزوهای مردم تونس را به باد دهیم.»
دولت شاهد از انقلاب سال 2011 تاکنون تنها دولتی است که تعداد احزاب شرکت‌کننده در آن زیاد است و نخست‌وزیر تونس با 41 سال جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ این کشور محسوب می‌شود.