kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۳۵۷
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲
به رغم مخالفت‌های پی‌درپی آمریکا صورت گرفت

آنکارا: روسیه می‌تواند از پایگاه اینجرلیک استفاده کند

علی‌رغم مخالفت‌های آمریکا در مورد حضور جنگنده‌های روسی در پایگاه راهبردی «اینجرلیک» ترکیه، نخست‌وزیر این کشور گفت: روسیه هم می‌تواند از پایگاه «اینجرلیک» استفاده کند.

 سرویس خارجی-

خبرهای غیررسمی و زمزمه‌هایی که طی روزهای گذشته در مورد ورود روسیه به پایگاه اینجرلیک ترکیه به گوش می‌رسید، تبدیل به حقیقت شده است. پیش از این، مقامات ارشد و بلندپایه آمریکا، از جمله «هیلاری کلینتون»، می‌گفتند که حضور روسیه در اینجرلیک غیرممکن است. اما به نظر می‌رسد مقامات ترک که این روزها قصد دارند هر غیرممکنی را ممکن بکنند و رویکرد همیشگی خود را بدون تعارف تغییر بدهند؛ در مورد اینجرلیک هم قصد دارند اراده خود را بر هر اراده‌ای تحمیل کنند.
«بینالی ایلدریم» نخست‌وزیر ترکیه رسماً به خبرنگاران گفته: «اگر لازم باشد، این پایگاه هوایی (اینجرلیک) می‌تواند از سوی روسیه نیز مورد استفاده قرار گیرد.»به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر ترکیه در ادامه گفته: «هنوز درخواستی از سوی دولت مسکو در مورد استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک برای انجام عملیات علیه داعش در سوریه دریافت نشده است.»
دولت ترکیه طی ماه‌های اخیر به ویژه پس از کودتای نافرجام 25 تیر، رویه واقع‌بینانه‌تری را نسبت به خطر تروریسم در سوریه و خصوصاً «داعش» اتخاذ کرده است. لذا، استفاده روسیه از پایگاه اینجرلیک هر چند برای آمریکا خوشایند نیست و منافع این کشور را در ترکیه با خطر مواجه می‌کند، ولی آنکارا احساس می‌کند که برای مقابله موثر با داعش، ضرورت دارد که روسیه از پایگاه اینجرلیک استفاده نماید.
جالب است که همزمان با ورود روسیه به اینجرلیک، خبرهایی در مورد خروج تسلیحات هسته‌ای آمریکا از این پایگاه و انتقال این تسلیحات به اروپا (رومانی) منتشر شده است.
انفجار خونین
در «غازی آنتب»
همزمان خبر رسیده که انفجار بمب در یک مراسم (تالار) عروسی در شهر جنوبی و مرزی «غازی آنتب»، جان 50 غیرنظامی را گرفت و ۱۰۰ زخمی برجای گذاشت. به گفته شاهدان، این انفجار به شیوه انتحاری صورت گرفته است.به گزارش فارس، درپی این واقعه، «رجب طیب‌ اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه،اعلام کرد احتمالاً «داعش» دست به این اقدام زده است. تاکنون مقامات آنکارا پس از هر انفجاری، انگشت اتهام را به سمت گروه تروریستی «حزب کارگران کرد ترکیه» (پ.ک.ک) می‌گرفتند.
‌ایران انفجار تروریستی را به‌ شدت محکوم کرد وبه خانواده قربانیان تسلیت گفت.
به هر حال، واقعه غازی آنتب رویکرد تازه دولت ترکیه در قبال سوریه را تقویت خواهد کرد و این کشور مجبور است نسبت به تروریست‌های تکفیری فعال در سوریه موضع‌اش را خصمانه‌تر کند و از حمایت‌های پیدا و پنهان از تروریست‌ها دست بردارد.
غازی‌آنتب با بیش از یک و نیم میلیون نفر جمعیت، در نزدیکی مرزهای سوریه واقع است. این شهر تاکنون چند بار هدف انفجارهای تروریستی قرار گرفته است.