kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۳۵۵
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲
ترکیه یک گام دیگر عقب نشست

ایلدریم: حاضریم با شخص بشاراسد گفت‌وگو کنیم

در ادامه عقب‌نشینی‌های گام به گام ترکیه از مواضع پنج ساله خود در قبال سوریه، «بینالی ایلدریم» اعلام کرد، آماده گفت‌وگو با خود بشار اسد است.


سرویس خارجی-

همزمان با افزایش شکاف میان دولت ترکیه و غرب، مقامات آنکارا گفتمان خود را در قبال سوریه روزبه‌روز بیشتر تغییر می‌دهند؛ نخست‌وزیر ترکیه که بیش از سایر مقامات آنکارا تلاش می‌کند روند آشتی با دولت دمشق را پی‌ بگیرد، در آخرین اظهاراتش نسبت به سوریه، سخنی را بر زبان آورد که تا همین اواخر «تابو» محسوب می‌شد و کسی جرئت نداشت آن را بگوید. البته ایلدریم به سبک خودش، معمولاً جملات مهم و شگفت‌آور را با جملات همسو با سیاست قبلی ادغام می‌کند تا واکنش‌های بعدی را خنثی کند. نخست‌وزیر ترکیه براساس همین سیاست حساب شده، طی اظهاراتی، تصریح کرد که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، یکی از بازیگران این کشور است و می‌توان با وی درباره مرحله انتقالی به گفت‌وگو نشست.
در ارتباط با تحولات سوریه، منظور از «مرحله انتقالی»، مرحله انتقال قدرت از بشار اسد به دولت و یا فرد دیگری است.
به همین خاطر، منظور ایلدریم از ادغام مرحله انتقالی با گفت‌وگو با بشار اسد، کاستن از حساسیت‌ها نسبت به اظهارات خود است. چون غیرمنطقی است که با اسد در مورد برکناری‌اش از قدرت صحبت شود! از سوی دیگر اعلام آمادگی برای گفت‌وگو با بشار اسد، در نوع خود یک عقب‌نشینی بی‌سابقه محسوب می‌شود. ترکیه پیش از این بعضاً از آمریکایی‌ها برای برکناری اسد جلوتر حرکت می‌کرد.
ایلدریم این را هم گفته که ترکیه تمایل دارد در بحران سوریه، نقش پررنگ‌تری را طی شش ماه آینده ایفا کند.وی تصریح کرده: «ترکیه می‌تواند برای دستیابی به یک راه حل در سوریه، با مشارکت ایران و کشورهای شورای همکاری و آمریکا و روسیه کار کند.»
تاکنون مقامات ترکیه مثل سایر کشورهای حامی تروریسم در سوریه، هرگونه اظهارنظر درباره این کشور را با جمله «بشار اسد باید برود» شروع می‌کردند.
مقامات ترکیه همچنین، تاکنون از آوردن نام ایران و روسیه به عنوان میانجیگران سیاسی در سوریه ابا داشتند. به هرحال، اگر این روند آنکارا ادامه یابد، احتمال حل بحران سوریه بیشتر می‌شود. در همین رابطه، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «رأي الیوم» با اشاره به «گرم شدن روابط تهران- آنکارا» تأثیر مثبت آن بر تحولات سوریه، از احتمال مانع‌تراشی آمریکا در این روند خبر داده است.
اظهارات بشار اسد
به گزارش تسنیم، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نیز در دیدار با «مبشر جاوید» وزیر مشاور در امور خارجه هند گفت که مردم سوریه علی‌رغم همه مشکلاتی که دارند، مصمم به ادامه دفاع از کشور خود هستند.
اسد افزود: «حمایت بسیاری از کشورهای دوست از جمله هند از مردم سوریه، به شکل قابل لمس، مقاومت سوریه را در برابر جنگی که از سوی کشورهای غربی و منطقه‌ای علیه آن تحمیل شده، تقویت کرده است.»
مقام هندی نیز در این دیدار از آمادگی کشورش برای ارائه «هر آنچه که می‌تواند درد و رنج ملت سوریه را کاهش داده و مقاومت آنها را تقویت کند» خبر داده است.
سایر رویدادها
* هیئتی از ارتش روسیه برای میانجیگری میان ارتش سوریه و شبه نظامیان کرد در شهر «حسکه» وارد این شهر شدند. اخیراً میان کردهای جدایی‌طلب که از جانب آمریکا حمایت می‌شدند، و نظامیان سوری در حسکه درگیری رخ داده است.
* رسانه‌های حامی تروریست‌ها اعتراف کرده‌اند که طی یک هفته اخیر 60 تروریست‌ به همراه 10 سرکرده گروه‌های تروریستی، در جنوب و غرب شهر حلب کشته شده‌اند.
* «ناهیدخان» عضو ارشد حزب مردم پاکستان اعلام کرده، شماری تروریست وابسته به «لشکر جهنگوی» برای پیوستن به تکفیری‌ها در سوریه، راهی این کشور شده‌اند.
* برخی منابع خبری از پهلوگیری پنج کشتی روسی حامل سلاح در سواحل سوریه خبر داده‌اند. این سلاح‌ها به نیروهای ارتش سوریه و مقاومت می‌رسد.
* «نیروهای دموکراتیک سوریه» (کردها) از کشف 27 گور جمعی در شهر «منبج» خبر داده‌اند. این شهر اخیراً از کنترل داعش خارج شده و به دست کردهای سوری افتاده است.