kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۳۵۴
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲

اسناد تازه از مداخله مستقیم جرج سوروس در کودتای نارنجی اوکراین


 
 اسناد جدید افشاشده‌ نشان می‌دهد «جرج سوروس» پدر کودتاهای رنگی مستقیم پشت تحریم‌های ضد روسی غرب و اغتشاشات اوکراین قرار داشته است.
«جرج سوروس» كه به نام پدر «انقلاب‌هاي رنگي» شناخته می‌شود، در پوشش «شرکت‌های سرمایه‌گذاری»، «بنيادهاي مردم نهاد» و يا «حامي حقوق بشر» منافع دولت آمریکا را با انجام کودتاهای رنگی در کشورها پیش می‌برد. ایمیل‌های افشا شده این میلیاردر صهیونیست و «غول وال استریت» همچنین  حاکی از تلاش وی برای تاثیرگذاری بر روند سیاسی در نقاط مختلف دنیا و حمایت همه جانبه از صهیونیست‌هاست.
 براساس اسناد فاش شده، کودتای نارنجی 2014 اوکراین (که به دنبال آن غربگرایان در اوکراین به قدرت رسیدند، شرق اوکراین گرفتار جنگ داخلی شد و کریمه از اوکراین جدا و به روسیه ملحق شد) نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.
سند افشا شده‌ از میان 2هزار و 500 فایل محرمانه از اسناد «جرج سوروس»، نشان می‌دهد تا چه حد قدرت این میلیاردر مجار-آمریکایی در مسئله اوکراین تاثیرگذار و به کار گرفته شده است.«اسپوتنیک» در گزارشی در همین زمینه نوشته: «جرج سوروس» به همراه اعضای ارشد بنیاد سوروس، مذاکرات و مشارکت با افراد زیادی شامل وزرای خارجه، دادگستری، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش، همچنین سفیر آمریکا در اوکراین و نماینده آمریکا برای توسعه بین‌المللی در کودتای سال 2014 اوکراین داشته است.
به گزارش فارس این اسناد متمرکز بر برنامه‌هایی است که قصد آن‌ها به حداقل رساندن تاثیر روسیه در اوکرین و مقابله با آن همچنین مقابله با روابط فرهنگی روسیه و اوکراین است. از میان اسناد افشا شده، «مشکل‌سازترین» سند با موضوع «صبحانه با جفری پیات سفیر آمریکا» برای گفت‌وگو درباره آینده اوکراین بود. در این دیدار که چندین ماه بعد از کودتا و هفته‌ها پیش از مشکلات در نتیجه درگیری نیروهای نظامی با مردم در دونباس، انجام گرفته است. در این دیدار، سوروس گفته بود «قدرت فدرالی در اوکراین این امکان را به روسیه می‌دهد تا تاثیر بیشتری در مناطق شرقی اوکراین داشته باشد.» سفیر آمریکا هم از تمایل «جان کری» وزیر خارجه آمریکا برای شنیدن مستقیم نظرات جرج سوروس درباره شرایط اوکراین خبر داده بود.
سوروس همچنین موضع اوباما را نسبت به پوتین «بسیار ملایم» عنوان کرده و گفته بود، لازم است تحریم‌هایی اعمال شود و از دولت آمریکا خواست به مدت 90 روز روسیه را تحریم کند. همچنین در دیدار دیگری با موضوع «میزگرد جامعه مدنی» سوروس مستقیما خواستار تشکیل ستون پنجمی در اوکراین شامل افرادی با هدف دور کردن اوکراین از روسیه، شده است.