kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۳۵۲
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲

اولین فرمان شورای عالی سیاسی یمن صادر شد ؛ تشکیل کمیته نظامی و امنیتی




سرویس خارجی -
شورای عالی سیاسی یمن در اولین اقدام خود، پس از تاسیس دستور تشکیل «کمیته نظامی و امنیتی» را صادر کرد.
پس از تظاهرات میلیونی و بی‌سابقه روز شنبه در صنعا که طی آن مردم «شورای عالی سیاسی» را تایید کردند، این شورا در اولین تصمیم خود، کمیته‌ای نظامی و امنیتی را متشکل از ۱۳ نفر از مقامات بلندپایه امنیتی و نظامی این کشور تشکیل داد. این اولین تصمیم شورای عالی سیاسی یمن  به شمار می‌رود. شماری از شخصیت‌های نیروهای مسلح و دستگاه امنیتی و پلیس، اعضای این کمیته را تشکیل می‌دهند. کمیته نظامی و امنیتی ماموریت‌های محوله را مطابق قوانین جاری یمن انجام خواهد داد.
روز 7 مرداد ماه «جنبش انصارالله» و «حزب کنگره ملی یمن» توافق کردند برای اداره امور کشور «شورای عالی سیاسی» تشکیل دهند. پس از این توافق، پارلمان یمن نیز ضمن رای اعتماد به این شورا، اختیارات نخست‌وزیر و کمیته انقلابی را به این شورا انتقال داد. مردم یمن  نیز روز شنبه با برپایی تظاهراتی میلیونی این شورا را قویاً تایید کردند. تظاهرات گسترده و بی‌سابقه مردم در میدان السبعین در صنعا، به منزله یک همه پرسی مردمی در تایید شورای عالی سیاسی بود. «صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی‌ یمن متعهد شده طی چند روز آتی، دولت جدید را تشکیل دهد.
کنفرانس بین‌المللی
 حمایت از مردم یمن
از سوی دیگر،  نخستین کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم یمن با هدف آشکار ساختن جنایات آل سعود و اعلام وضعیت وخیم انسانی در این کشور جنگ زده، در لندن برگزار شد. در این کنفرانس فعالان حقوق بشر و حقوقدانان و شخصیت‌های سیاسی از کشورهای هلند، کانادا، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، ایران و نمایندگانی از پنج سازمان حقوق بشر شرکت کردند. هدف از برگزاری این کنفرانس نشان دادن وضعیت وخیم انسانی و اقتصادی یمن و آثار ناشی از تهاجم سعودی‌ها علیه یمن به سراسر جهان بود. شرکت‌کنندگان در این کنفرانس بر نقش آل‌سعود در پنهان کردن وقایع  یمن از طریق برخی رسانه‌های مغرض به منظور ترویج اهداف این جنگ تاکید کردند. شرکت کنندگان در این کنفرانس همچنین بر ضرورت حمایت از مردم یمن و پایان دادن به محاصره این کشور و احترام گذاشتن به خواسته‌های این ملت تاکید کردند.
بمباران یمن و صنعت اسلحه‌سازی آمریکا
خبر دیگر اینکه، «فیلیس بنیس»، مدیر «پروژه جهانی گرایی جدید در موسسه مطالعات سیاسی واشنگتن» در مصاحبه با شبکه «رییل نیوز» ضمن اشاره به قراردادهای 60، 190 و 122 میلیارد دلاری فروش سلاح از سوی آمریکا به عربستان گفت: «با توجه به اینکه جنگ یمن به میدان اصلی کاربرد تجهیزات نظامی آمریکا تبدیل شده، هر چه سعودی‌ها بیشتر از این تسلیحات استفاده کنند، هر چه بمب‌های بیشتری روی سر کودکان یمنی بریزند، اوضاع صنعت اسلحه‌سازی بهتر و ‌اقتصاد آمریکا شکوفاتر خواهد شد.» وی تاکید کرد، «سعودی‌ها بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات نظامی آمریکا و شکوفاکننده صنعت اسلحه‌سازی آمریکا هستند.»