kayhan.ir

کد خبر: ۸۲۷۱۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
فایننشال تایمز تاکید کرد

راز نزدیکی ارتجاع عرب به اسرائیل قدرت و نفوذ بالای ایران است

یک روزنامه انگلیسی تصریح کرده که افزایش نگرانی‌ درباره برتری و نفوذ ایران در خاورمیانه موجب شده اسرائیلی‌ها محتاطانه با قدرت‌های جهان عرب درباره امور امنیتی رایزنی کنند.




روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» در گزارشی به تحرکات دولت دست راستی «بنیامین نتانیاهو» نخست رژیم صهیونیستی و اعزام دیپلمات به کشورهای عرب غرب آسیا و برخی کشورهای آفریقایی اشاره کرد. به نوشته این روزنامه، با افزایش نگرانی‌ برخی کشورهای عرب منطقه درباره نفوذ ایران به ویژه در سوریه، عراق و یمن، صهیونیست‌ها محتاطانه با قدرت‌های جهان عرب از جمله با آن‌هایی که روابط دیپلماتیک نیز ندارند، درباره امور امنیتی رایزنی می‌کنند. به گزارش فارس، «دوری گلد» معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به فایننشال تایمز در این مورد گفته: «کشورهای سنی عرب بطور فزاینده‌ای خاورمیانه را از منظر اسرائیل می‌بینند.» بر این اساس، «گلد» و دیگر مقام‌های اسرائیلی همراه با اعراب خلیج فارس نگرانی‌های مشترکی درباره ایران دارند. بنابراین گزارش، اسرائیل مدت‌هاست ایران را متهم به تلاش برای ساخت سلاح اتمی می‌کند و البته ادعایی که ایران نیز منکر آن است، در حالی‌که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نگران مداخله ایران در امور خود هستند، برخی کشورهای عربی نیز با احتیاط در حال توسعه روابط با تل‌آویو هستند و از بیم بازتاب منفی، آن را پنهان نگه می‌دارند.»
رسانه‌های سعودی
به خط شدند
در همین ارتباط و به دنبال سفر هیئتی از عربستان به فلسطین اشغالی، بسیاری از رسانه‌های این پادشاهی قصد دارند با محتوای ضدصهیونیستی مقابله کرده تا روابطشان با رژیم اسرائیل بهبود یابد. به گزارش پایگاه اینترنتی «تایمز اسرائیل» یک کمپین رسانه‌ای در عربستان از مردم این کشور خواسته تا با اظهارات و برنامه‌های ضدصهیونیستی در این سلطنت مبارزه کنند، اقدامی که در راستای آماده‌سازی افکار عمومی سعودی‌ها برای بهبود روابط با دشمن قدیمی آنهاست. «ایهود یعاری»تحلیلگر ارشد اسرائیلی در شبکه دو این رژیم با آوردن مثال‌هایی از این اقدامات رسانه‌ای عربستانی‌ها به مقالات اخیر ستون‌نویس‌ها و گزارشگران سعودی اشاره کرد که در تغییر رویکردی آشکار به سمت رژیم صهیونیستی و یهودیان سوق پیدا کرده‌اند.
تایمز اسرائیل ادامه می‌دهد: «تغییر لحن سعودی‌ها در قبال اسرائیل، یک سال پس از آن رخ می‌دهد که توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی انجام شد. توافقی که ریاض را نگران جایگاهش در خاورمیانه کرد.» این رسانه صهیونیستی با اشاره به سفر ماه قبل «انور عشقی» رئیس اندیشکده مطالعات استراتژیک عربستان و هیئتی اقتصادی به اراضی اشغالی و دیدار با مقامات فلسطینی و اسرائیلی افزود: «چنین دیداری یک اتفاق نادر است. «عشقی» گفته بود سفرش از طرف دولت عربستان نبوده اما بسیار غیرممکن است که او بدون رضایت ضمنی رهبری سعودی‌ها سفر کرده باشد.» عربستان در ماه‌های اخیر روابط پنهانی خود با اسرائیل را آشکارتر کرده و شواهد موجود نشان‌دهنده این امر است که باید در آینده نه چندان دور شاهد روابط رسمی تل‌آویو و ریاض بود.