kayhan.ir

کد خبر: ۸۲۶۵۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
وزیر خارجه ترکیه:

ناتو ناتوان است به دنبال شریک دفاعی جدید هستیم

در ادامه موضعگیری‌های ضدغربی مقامات آنکارا، وزیر خارجه ترکیه گفته کشورش به دنبال شریک دفاعی جدید، به جای ناتو است.


به گزارش العالم، «مولود چاوش اوغلو» طی گفت‌وگو با شبکه «ان.تی.وی» ترکیه اظهار داشته، «سامانه دفاع هوایی ناتو در ترکیه، نمی‌تواند همه بخش‌های این کشور را پوشش دهد. ما خواستار ایجاد سامانه دفاعی مخصوص به خود هستیم و صنعت و تخصص لازم در این زمینه را هم در اختیار داریم و کشورهای دیگری هم هستند که فناوری‌های بسیار پیشرفته دارند.» وزیر خارجه ترکیه هرچند از کشوری نام نبرد، ولی منظور وی به احتمال قوی کشور روسیه است. سه‌شنبه گذشته «رجب طیب اردوغان» در روسیه با همتای روس خود دیدار کرد و خواستار توسعه مناسبات میان دو کشور در بسیاری از حوزه‌ها شد.
در حال حاضر مقامات و ملت ترکیه از غرب و آمریکا به خاطر توطئه کودتای 25 تیر عصبانی هستند. ترک‌ها علاوه بر آن، به خاطر چند چیز دیگر نیز از دست غربی‌ها رنجیده ‌خاطر هستند، که نپذیرفتن عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا پس از 53 سال تلاش، مهم‌ترین مورد از رنجش‌های مردم و دولت ترکیه از غرب است.
در ماجرای سرنگونی یک فروند جنگنده روسی توسط «اف-16» ارتش ترکیه که به واکنش تند روس‌ها انجامیده بود هم، ترک‌ها عملا درک کردند که توقع از حمایت ناتو، کاملا پوشالی است.
چاوش اوغلو اخیرا نیز گفته بود، ترکیه از ناتو راضی نیست و به همین خاطر، در جست‌وجوی شرکای جدید در زمینه دفاعی است.
اردوغان نیز در ادامه انتقادهایش ازغرب، دیروز گفت: «اروپا در ماجرای کودتای 15 ژوئیه (25 تیر)، به اندازه کافی از ترکیه حمایت نکرد.» رئیس‌جمهور ترکیه که با تلویزیون «تی.آر.تی» ترکیه گفت‌وگو می‌کرد افزود: کودتای نافرجام شب 15 ژوئیه روی داد، اما «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، 18 ژوئیه (28 تیر) با من تلفنی تماس گرفت و از وقایعی که در ترکیه روی داده، ابراز نگرانی کرد.»
وی گفت: «ما به دنبال انتقام نیستیم، ولی انتظار داشتیم اروپا در رویارویی با کودتای نظامی، کنار ما باشد، ما انتظار داشتیم اروپایی‌ها که در مخالفت با تروریسم در پاریس گردهم آمده بودند، در مخالفت با کودتای ترکیه هم همین کار را انجام می‌دادند. کشورهای اروپایی می‌توانستند حداقل یک نماینده به ترکیه اعزام کنند، اما این کار را هم انجام ندادند.»
اردوغان در گفت‌وگو با شبکه آلمانی «آر.تی.ال» هم خشم و ناراحتی خود را نسبت به نوع واکنش کشورهای اروپایی به واقعه کودتا، ابراز کرد و در همان حال، از گرمی فصل جدیدی از روابط میان آنکارا و مسکو خبر داد.
سایر رویدادها
* معاون نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد، حدود 1000 شرکت درتأمین مالی فتح‌الله گولن مشارکت دارند. آنکارا گولن را که در آمریکا ساکن است، متهم به راه‌اندازی کودتای اخیر می‌کند.
* دولت ترکیه قصد دارد در فرودگاه‌های این کشور موشک‌های زمین به هوا مستقر کند، تا نیروهای مسلح بلافاصله بعد از شناسایی هواپیماهای متجاوز، وارد عمل شوند.
* پایگاه هوایی «آگینجی» درآنکارا به پارک دموکراسی تبدیل می‌شود. این پایگاه مرکز عملیات کودتای اخیر بوده است.
* دادستانی ترکیه قصد دارد، «صلاح‌الدین دمیرتاش» رهبر حزب «دموکراتیک خلق ترکیه» را به پنج سال زندان محکوم کند. دمیرتاش به حمایت از «پ.ک.ک» متهم شده است.
* «بینالی ایلدریم»، نخست وزیر ترکیه گفت شمار کسانی که از نهادهای کشوری و لشکری به دلیل ارتباط با کودتا اخراج شده‌اند، به 81 هزار تن رسیده است. بیش از 30 هزار تن نیز در بازداشت هستند.