kayhan.ir

کد خبر: ۸۲۶۵۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
الشرق‌الاوسط مدعی شد

رئیس پارلمان عراق به اتهام فساد مالی برکنار می‌شود

یک روزنامه سعودی نوشت، رئیس پارلمان عراق به دلیل فساد اقتصادی، به زودی برکنار می‌شود.



روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» دیروز به نقل از یک منبع نزدیک به «اسامه النجیفی»، رئیس «ائتلاف نیروهای عراقی» دیروز نوشت: «سلیم الجبوری» طی دو روز آینده برکنار خواهد شد.
 به گزارش تسنیم این روزنامه همچنین مدعی شده که الجبوری باید سه ماه پیش استعفا می‌داد، یعنی زمانی که تظاهرکنندگان وارد دفترش در پارلمان شده بودند. ورود تظاهرکنندگان نشانه ناراضی بودن مردم از الجبوری به عنوان رئیس مجلس است.
گفتنی است حدود سه ماه قبل طرفداران «مقتدا صدر» با برپایی تظاهرات علیه فساد در خیابان‌های بغداد، وارد پارلمان شده بودند و مدتی آنجا را تحت اشغال خود داشتند.
این منبع تاکید کرده «ریاست الجبوری بر پارلمان به تاریخ پیوسته است، زیرا وی دستاورد قابل ذکری برای عراقی‌ها نداشته و برای منافع شخصی خودش کار کرده و در تعیین تعدادی از مشاوران، به دنبال منافع شخصی بوده است.»
این منبع در ادامه «احمد المساری» نماینده پارلمان را از بارزترین نامزدهای پست ریاست پارلمان دانسته است.
تحولات موصل
نیروهای مسلح عراق اما در ادامه عملیات آزادسازی مناطق استان «نینوا»، موفق شدند روستاهای «المدیر»، «البزاجله»، «امام غربی»، و «الطالعه» در منطقه «القیاره» را آزاد کنند. القیاره در جنوب موصل قرار دارد.
گروه تروریستی داعش 20 خرداد سال 1393 شهر موصل را اشغال کرد.
عملیات آزادسازی موصل از فروردین گذشته آغاز شده است و تاکنون طی دو مرحله عملیات، نیروهای عراقی چند روستا و منطقه را از اشغال تروریست‌ها خارج کرده‌اند.
در حال حاضر آمریکا و متحدانش همه توان سیاسی و دیپلماتیک خود را به‌کار گرفته‌اند تا بسیج مردمی (حشدالشعبی) در این عملیات شرکت نکند. آنها بسیج مردمی را «شبه نظامیان شیعی» می‌خوانند.
 این در حالی است که حدود 20 هزار نفر از اعضای بسیج مردمی، از جوانان اهل سنت هستند.
تاکنون مقامات و گروه‌های عراقی بارها اعلام کرده‌اند که در عملیات موصل نیروهای بسیج مردمی شرکت خواهند داشت.
دیروز نیز «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای بسیج مردمی در عملیات آزادسازی موصل شرکت خواهند داشت.