kayhan.ir

کد خبر: ۸۲۵۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰

وعده ترکیه به مسکو برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها به سوریه

مقامات روسیه می‌‌گویند آنکارا به روسیه در مورد بسته شدن مرزهای ترکیه و سوریه قول مثبت داده است.



«ویکتور فودولاتسکی» معاون رئیس کمیسیون دفاع «دومای» روسیه به روزنامه «ایزوستیا»‌ گفته: «در دیدار هیئت ترکیه (از روسیه)، مسئله بسته شدن مرزهای ترکیه و سوریه برای جلوگیری از ارسال سلاح به تروریست‌ها را مطرح کردیم.»
 وی افزود: مسکو به مقامات آنکارا تصاویر ماهواره‌ای قاچاق سلاح و افراد مسلح به داخل سوریه را هم نشان داده است، به گزارش فارس، ایزوستیا به نقل از این مقام روس این را هم  اضافه کرده که «ترکیه می‌خواهد از بحران و مسائل مربوط به سوریه عبور کند و پیشنهاد روسیه مبنی بر بستن مرزها با سوریه را پذیرفته و در حال بررسی آن است.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، هر چند پیش از وقوع کودتای نافرجام 25 تیر درصدد تجدید روابط با روسیه برآمده بود، ولی پس از آن که متوجه شد آمریکا و غربی‌ها پشت ماجرای کودتا قرار داشته‌اند، انگیزه‌اش در تقویت مناسبات با روسیه بیشتر شده است. طی چند روز اخیر که اردوغان در روسیه به سر می‌برد، به همتای روس خود پیشنهادات مختلفی درخصوص مناسبات  فی‌مابین ارائه کرده که از جمله آنها، جایگزینی واحدهای پولی روبل (روسی) و لیره (ترک) به جای دلار آمریکایی بوده است.
با این حال، هر چند اردوغان به شدت نسبت به غربی‌ها رنجیده خاطر است، نمی‌تواند در سیاست خارجی چرخش 180 درجه‌ای داشته باشد؛ موضعگیری جدید دولت آنکارا در مورد تجدید روابط با رژیم صهیونیستی، یکی از نشانه‌های جدی نبودن آنکارا در خانه‌تکانی سیاست خارجی است. در هر صورت، باید منتظر ماند و دید که ترکیه طی روزها و ماه‌های آینده چه می‌کند.
تحولات میدانی
به گزارش تسنیم، شش بمب‌افکن راهبردی روسیه از نوع «تو - 22 - ام - 3» پس از برخاستن از پایگاهی راهبردی و عبور از حریم هوایی چند کشور، مواضع داعش را در جنوب شرق، شمال و شمال غرب شهر «رقه» در سوریه بمباران کردند و به پایگاه‌های خود بازگشتند.
در این حمله، یک کارگاه تسلیحات شیمیایی داعش در اطراف رقه منهدم شد و یک  انبار بزرگ مهمات و چندین خودروی مجهز به تیربار از بین رفتند.
شهر «رقه» را عناصر داعش به عنوان پایتخت خود در سوریه اعلام کرده‌اند.