kayhan.ir

کد خبر: ۸۲۵۱۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰

راهپیمایی 330 کیلومتری شیعیان نیجریه برای آزادی شیخ زکزاکی

شیعیان نیجریه با برپایی راهپیمایی 330 کیلومتری، به سمت پایتخت، از دولت نیجریه خواستند، شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر در بند نهضت اسلامی نیجریه را فوراً آزاد کنند.


سرویس خارجی-

نزدیک به یک سال  از زمان زندانی شدن شیخ ابراهیم زکزاکی  رهبر شیعیان نیجریه به دنبال یورش وحشیانه ارتش سپری می‌شود. براساس برخی گزارش‌ها، وضعیت جسمانی شیخ در زندان روز  به روز در حال بدتر شدن است طوری که وی یک چشم خود را از دست داده است. دختر شیخ زکزاکی و شماری از طرفداران او نیز درباره وضع جسمی شیخ به‌شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.فرزند شیخ زکزاکی در این خصوص گفته: «در هفته‌های اخیر، فشار خون پدرم به‌صورت مستمر بالا می‌رود. دست چپ او هنوز مصدوم است و او نمی‌تواند دستش را به‌خوبی تکان بدهد. رسیدگی بهتر پزشکی به او بسیار اهمیت دارد و باید اجازه چنین کاری داده شود.» با این تفاسیر مسئولان  نیجریه‌ای حاضر نیستند درباره وضع جسمانی  شیخ زکزاکی در زندان، گزارشی ارائه کنند.
طی یک سال گذشته مسلمانان نیجریه در سراسر این کشور با برپایی تجمعات اعتراضی گسترده خواستار آزادی شیخ زکزاکی شده‌اند. مقامات نیجریه‌ای اما حاضر نیستند به درخواست‌های مکرر برای آزادی او تن بدهند.طی روزهای گذشته مسلمانان این کشور ۳۳۰ کیلومتر را از شهر زاریا  در  شمال نیجریه تا ابوجا راهپیمایی کرده‌اند تا نامه‌ای که در آن «آزادی فوری شیخ زکزاکی» درخواست شده را به کمیسیون حقوق بشر نیجریه تحویل دهند.معترضان که از اعضای جنبش اسلامی نیجریه هستند روز پنج شنبه در خیابان‌های ابوجا پایتخت  تظاهرات کردند و در نهایت، نامه خود را تسلیم کمیسیون ملی حقوق بشر نیجریه کردند.
یکی از افراد شرکت‌کننده در این تجمع گفت: «ما می‌خواهیم رهبرمان یعنی شیخ زکزاکی از زندان غیرقانونی آزاد شود. ما از دو هفته پیش این راهپیمایی را شروع کرده‌ایم. ما خواهان آزادی شیخ زکزاکی هستیم.»
کمیسیون ملی حقوق بشر در نیجریه قول داده به خواسته معترضان  رسیدگی کند. اعضای جنبش اسلامی نیجریه قبل از این نیز دو طومار تسلیم مقامات دولتی کرده بودند و در این طومار، به اقدامات نظامیان این کشور در نقض حقوق شهروندی در زاریا اعتراض کرده بودند، اما کمیسیون ملی حقوق بشر نیجریه درخصوص این درخواست‌ها هیچ اقدامی نکرده است.