kayhan.ir

کد خبر: ۸۲۲۷۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
اتمام حجت آنکارا با آمریکا؛

واشنگتن یکی را انتخاب کند ؛ یا کودتاچیان یا ترکیه

سخنگوی دولت و معاون نخست‌وزیر ترکیه از مقامات آمریکا خواست، در قبال تحولات اخیر شفاف موضع بگیرد و بین کودتاچیان و مردم ترکیه یکی را انتخاب کند.



به گزارش ایسنا، «تومان کورتولموش» طی یک کنفرانس مطبوعاتی و در جمع خبرنگاران گفت: «پس از «گردهمایی دموکراسی و شهدا» ما شاهد بروز تردید میان آمریکایی‌ها در رابطه با حفاظت از «فتح‌الله گولن» هستیم.» گردهمایی مذکور یکشنبه گذشته در اسلامبول برگزار شده بود. آنکارا گولن را عامل آمریکا در کودتای نافرجام 25 تیر می‌داند.
کورتولموش ادامه داد: «رهبران آمریکا باید انتخاب خود را انجام دهند، یا در کنار کودتاچیان باشند و یا در جبهه 79 میلیون نفری مردم ترکیه بایستند. من می‌دانم که مقامات آمریکایی با هوش هستند و مطئمن هستم که این مسئله را می‌دانند که ایستادن در کنار گولن، مغایر با منافع ملی این کشور است.»
او در ادامه با اشاره به سفر یک هیئت آمریکایی به ترکیه برای مذاکرات درباره قضیه استرداد گولن گفت: «در روزهای آتی رفت و آمد دیپلماتیک فشرده‌ای با مقامات آمریکایی خواهیم داشت؛ ما امیدواریم که این مذاکرات با نتایج مثبتی همراه باشد.»معاون نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به حضور «پنج میلیون تن» در گردهمایی هفتم اوت (یکشنبه) در استانبول گفت: «در طول سه هفته گذشته نزدیک به 25 میلیون تن از مردم ترکیه در سراسر این کشور به خیابان‌ها آمدند تا کودتای اخیر را محکوم کنند. گردهمایی (میدان) «ینی کاپی» (اسلامبول) باب جدیدی را به سوی ترکیه باز کرد.»
کورتولموش با بیان اینکه هنوز 216 نفر از نظامیان از جمله 9 ژنرال فراری هستند، گزارش‌ها مبنی بر پیوستن سه تن از این ژنرال‌ها به نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را تکذیب کرد.
«بکر بورداغ» وزیر دادگستری ترکیه نیز گفت، آمریکا اگر گولن را تحویل ندهد، ترکیه را فدای تروریسم می‌کند. آنکارا در حالی آمریکا ا در ارتباط با کودتای اخیر در تنگنا قرار می‌دهد که تاکنون در مورد نقش داشتن کاخ سفید در کودتا، خبرهای زیادی منتشر شده است.
در واکنش به فشارهای آنکارا، «الیزابت ترودو» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد آمریکا در کنار دولت منتخب و مردم ترکیه قرار دارد و بازگرداندن گولن به ترکیه نیازمند یک پروسه رسمی و اداری است!
ماجرای کودتا مناسبات میان مقامات ترکیه و اروپا را نیز تیره کرده است، به طوری که اظهارات طرفین نسبت به هم، از عرف دیپلماتیک فراتر رفته است. اردوغان در آخرین اظهاراتش گفته بود، اروپا طی 53 سال اخیر ترکیه را فریب داده است. منظور اردوغان از این کلمات، ممانعت از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا است.
به اعتقاد کارشناسان،‌کودتای اخیر، اعتماد نخبگان ترکیه را نسبت به غرب به طور کل، کاهش داده و آنها را متوجه صداقت کشورهایی مثل ایران کرده است.