kayhan.ir

کد خبر: ۸۲۲۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸

دیدار اردوغان با پوتین در سن‌پترزبورگ‌پس از 7 ماه تیرگی روابط

رئیس‌جمهور ترکیه پس از هفت ماه تیرگی روابط این کشور با روسیه، به این کشور رفت و با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.


به گزارش خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» دیروز وارد شهر «سن‌پترزبورگ» شد و با «ولادیمیر پوتین»‌ دیدار کرد. این نخستین دیدار میان طرفین پس از سرنگونی جنگنده «سوخو - 24» روسی در آسمان سوریه است.
رئیس‌جمهوری روسیه در این دیدار تاکید کرد: «اولین کسی که بعد از کودتا (25 تیر) با اردوغان گفت‌وگو کرد، من بودم. ما اقداماتی که خلاف قانون اساسی در ترکیه صورت گرفت را محکوم می‌کنیم و امیدواریم که مردم ترکیه بتوانند اوضاع را در این کشور سر و سامان دهند ما همواره مخالف اقداماتی نظیر کودتا بوده‌ایم و بر این موضع خود اصرار می‌ورزیم.»
وی افزود: «خواستار از سرگیری روابط با ترکیه هستیم، از جمله در زمینه اقتصادی و همچنین برای مبارزه با تروریسم. از اینکه این فرصت پیش آمده خوشحال هستم. بهبود روابط، به نفع دو کشور است.»
رئیس‌جمهوری ترکیه نیز از اینکه همتای روس وی این دیدار را پذیرفته و همچنین به دلیل حمایت‌های پوتین در دوره پس از کودتا از  دولت ترکیه، از رئیس‌جمهوری روسیه تشکر کرد.
اردوغان تاکید کرد: «موارد زیادی هست که باید در مورد آنها با هم گفت‌وگو کنیم. در حال حاضر ترکیه و روسیه وارد مرحله روابط مثبت شده‌اند. منطقه انتظار زیادی از ما دارد و ما با هم می‌توانیم مسائل را حل کنیم. من اطمینان دارم که روابط دو کشور به سرعت به حالت قبل باز می‌گردد و همکاری با روسیه مسائل منطقه را حل خواهد کرد.»
چهارم آذر ماه گذشته جنگنده «اف - 16» ارتش ترکیه یک فروند جنگنده «سوخو - 24» روسی را در آسمان استان لاذقیه سوریه هدف قرار داد و سرنگون کرد. در پی این واقعه، پوتین روابط اقتصادی و تجاری روسیه را با ترکیه قطع کرد. بعدا نیز مسکو از مقامات ترکیه خواست نسبت به این ماجرا، عذرخواهی کنند، اما اردوغان زیر بار نمی‌رفت. اما هفتم تیر ماه سخنگوی کرملین اعلام کرد، اردوغان طی نامه‌ای به پوتین، از این ماجرا عذرخواهی کرده و خواستار از سرگیری روابط میان طرفین شده است.
همین مسئله باعث شد دو کشور روابط خود را از سر بگیرند. نزدیکی ترکیه به روسیه همزمان شده با دوری این کشور از غرب.