kayhan.ir

کد خبر: ۸۲۲۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان:

با راه‌اندازی مترو، بهارستان بهترین نقطه سکونت برای کلانشهر اصفهان خواهد شد

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان گفت: در تلاش هستیم تا در سال 97 مسیر بهارستان تا صفه را راه‌اندازی کنیم و کار جدید عملیاتی که طی یک ماه گذشته آغاز شده است درخواست مجوز ریل‌گذاری این با هزینه اجرایی 55 میلیارد تومان است و در آینده با راه‌اندازی مترو از بهارستان به اصفهان، بهارستان بهترین نقطه سکونت برای کلانشهر اصفهان خواهد شد.

اصفهان- خبرنگار کیهان:

محمدرضا احمدی در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه عملیات مترو بهارستان- اصفهان از اسفند ماه سال 90 آغاز شده است.
وی با بیان اینکه این پروژه بالغ بر 400 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد تصریح کرد در صورت تامین اعتبار این پروژه در نیمه اول سال 97 به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان با اعلام اینکه تاکنون 80 میلیارد تومان با توجه به شرایط رکود هزینه شده یادآور شد عمده هزینه‌های مالی متروی بهارستان- اصفهان از منابع داخلی شرکت عمران شهر جدید بهارستان و بقیه از بودجه عمومی تامین می‌شود.
مهندس احمدی با اشاره به شکل‌گیری شهرهای جدید در استان اصفهان گفت: شهر جدید بهارستان تنها شهر جدیدی در استان است که تاسیس آن انحصارا برای سرریز جمعیت شهر اصفهان برنامه‌ریزی شده و در زمینی به وسعت 3000 هکتار برای احداث 62 هزار واحد مسکونی در قالب اسکان 320 هزار جمعیت پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شد و امروز در 1700 هکتار، 23 هزار واحد مسکونی احداث شده یا به تدریج احداث خواهد شد.
وی جمعیت شهر جدید بهارستان در حال حاضر را حدود 80 هزار نفر اعلام کرد و افزود: جمعیت شهر جدید بهارستان بر اساس سرشماری سال 1390، حدود 64 هزار نفر بوده است و امکانات این شهر به لحاظ تاسیسات زیربنایی، شبکه‌های تامین و توزیع آب و هدایت فاضلاب، تامین برق، گاز، مخابرات و... در سه فاز تقریبا کامل بوده و ادارات مهم در حال خدمات‌رسانی به شهروندان هستند.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان گفت: در شهر جدید بهارستان 12 مسجد،‌20 پایگاه بسیج خواهران و برادران، سه دانشگاه، 35 واحد آموزشی دولتی در مقاطع تحصیلی مختلف، سه کتابخانه، پنج مرکز قرآنی، سالن‌های ورزشی و استخر و... وجود دارد.
وی بازنگری و اصلاح طرح جامع، تصویب طرح تفصیلی اراضی فاز4، آماده‌سازی بلوک‌های موجود در اراضی، اجرای طرح هندسی و مطالعات سویل میدان ورودی موسوم به محور میانی، طراحی شهری باغ بهارستان، محوطه‌سازی و طراحی محوطه‌های اراضی مسکن مهر، متروی بهارستان- اصفهان و... را بخشی از اقدامات انجام شده یک سال گذشته بخش شهرسازی شرکت عمران شهر جدید بهارستان اعلام کرد.
مهندس احمدی همچنین گفت: زیرسازی زیرگذر جاده قلعه‌شور (بلوار هدایت) با هزینه چهار میلیارد تومان و هشت میلیارد تومان آزادسازی در تعهد شرکت عمران شهر جدید بهارستان بود که این پروژه بزرگ زیربنایی، اجرایی شد. همچنین آماده‌سازی اراضی غرب بهارستان نیز در 100 هکتار، هم‌اکنون 50 درصد انجام شده و در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
وی در خصوص پروژه‌های روبنایی هم به بهره‌برداری از مسجد با یک میلیارد و 200 میلیون تومان، بهسازی بلوارهای اصلی شهر، اقدامات کاشت و نگهداری فضای سبز با 5/1 میلیارد تومان، طراحی فضای سبز در حال انجام مسکن مهر و... اشاره داشت.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان با اشاره به تفاوت اجرای مسکن مهر و مدل واگذاری و کیفیت آن در بهارستان با تمام مسکن‌های مهر در سطح کشور، افزود: سهمیه مسکن مهر در شهر جدید بهارستان 11 هزار واحد بود که تا امروز 7 هزار واحد آن به بهره‌برداری رسید و حدود دو هزار واحد دیگر تا مهرماه سال جاری و بقیه تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید و قطعا در سال 96 سفره مسکن مهر در بهارستان برچیده خواهد شد. این در حالی است که امروز پیشرفت فیزیکی مسکن مهر در بهارستان به 91 درصد رسیده و مسکن مهر در بهارستان بر اساس استانداردها، با کیفیت مطلوب احداث شده است.
مهندس احمدی با اشاره به تعامل خوب این شرکت با سایر دستگاه‌های مرتبط گفت: علیرغم تعامل بسیار خوب شرکت عمران شهر جدید بهارستان با دستگاه‌های خدمات‌رسان در محدوده مسکن مهر که با ما همگام هستند، این دستگاه‌ها به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند با ما پیش روند ولی امروز کل تاسیسات زیربنایی در مسکن مهر بهارستان در حال تکمیل بوده و ما مدل خوبی از مسکن مهر در بهارستان به لحاظ فعالیت‌های زیربنایی داشته‌ایم و بیش از 50 درصد معابر، آماده و سنگفرش و مناسب‌سازی شده است. در این راستا، پروژه‌های روبنایی که شرکت عمران شهر جدید بهارستان متعهد شده، یک مسجد در حال ساخت، 6 ساختمان آموزشی، کلانتری و... با 19 میلیارد تومان است که بخشی در پاییز امسال و بقیه در صورت تامین مالی تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
وی در ادامه گفت: بودجه سال جاری شرکت عمران شهر جدید بهارستان 140 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است. این در حالی است که کل هزینه‌های شرکت عمران شهر جدید بهارستان باید از محل فروش زمین تامین و هزینه شود که اگر فرآیند درآمدزایی، تامین نشود، این شرکت تعطیل خواهد شد.
مهندس احمدی در عین حال گفت: شرکت عمران شهر جدید بهارستان در سال گذشته در تحقق درآمد در بین شهرهای جدید کشور، رتبه برتر و به لحاظ بودجه، مرغوبیت و فاصله با شهر مادر، رتبه اول را داراست و امید داریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در دو سال آینده بتوانیم در بین کل شهرهای ایران، برتر باشیم.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان با اشاره به این که در حال حاضر 10 پروژه مشارکتی به ارزش 80 میلیارد تومان در شهر جدید بهارستان در جریان است افزود: 10 پروژه مشارکتی در بهارستان شامل مسکونی، تجاری و مسکونی ویژه با 80 میلیارد تومان در جریان است که از آن جمله می‌توان به پروژه سرمایه‌گذاری باغ هزار جریب در 100 هکتار با هزار میلیارد تومان، یک پروژه مشارکتی 18 میلیارد تومانی با انبوه‌سازان اصفهان، پروژه‌های با بنیاد مسکن اصفهان به ارزش 240 میلیارد تومان برای آماده‌سازی اراضی و... اشاره کرد.
وی اظهار داشت: در این پروژه‌های مشارکتی از ظرفیت و توانمندی سرمایه‌گذاران داخلی بهره‌گیری شده و این مصداق بارز اقتصاد مقاومتی که درون‌زا و برونگر است می‌باشد.
مهندس احمدی محدودیت مالی دستگاه‌های خدمات‌رسان را یکی از چالش‌های اصلی در بهارستان بیان کرد و گفت: شهر، موجودی زنده است و باید به تدریج رشد کند ولی در عمل ما شهر را آماده کرده‌ایم اگرچه به هر دلیل از جمله عدم تامین مالی، دستگاه‌ها نتوانستند همگام با اقدامات ما فعالیت خود را انجام دهند تا شهر به بلوغ کامل برسد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان از چاره‌اندیشی شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید کشور در سه سال گذشته در راستای هویت‌بخشی به شهرهای جدید خبر داد و افزود: شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید کشور در مصوبه‌ای به همشهرهای جدید ابلاغ کرد که طرح‌های بزرگ باید پیوست فرهنگی برای عملیاتی شدن داشته باشند که شرکت عمران شهر جدید بهارستان هم واگذاری زمینی برای ایجاد دانشگاه بین‌المللی در بهارستان را منوط به مطالعات فرهنگی- اجتماعی کرده که نشان از دغدغه فرهنگی است. البته دیدگاه ما در مورد مساجد هم فقط یک مکان مذهبی نیست بلکه مساجد، مکانی فرهنگی- اجتماعی هم می‌توانند باشند.
مهندس احمدی با اشاره به تعامل خوب این شرکت با شهرداری بهارستان اضافه کرد: وظایف شهرداری و شرکت عمران باید تفکیک شود. شهرداری متولی نگهداری شهر است که در حال اجراست و شرکت عمران نیز وظیفه برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های توسعه را دارد و توافق خوبی در مهرماه سال گذشته بین این دو ارگان منعقد شد که با این توافق، کلیه امور تکمیل شهر در فازهای مختلف به عهده شهرداری گذاشته شد و شرکت عمران نیز بهای آن را پرداخت می‌کند که این قرارداد در پی عملیاتی شدن است.
وی در ادامه با اشاره به قیمت‌گذاری شهر جدید بهارستان خاطرنشان کرد قیمت‌گذاری واگذاری اراضی بر اساس دستورالعمل جدید و قیمت‌گذاری کارشناس رسمی بوده است و قیمت پایه در معاملات بر این اساس استوار است.
مهندس احمدی بار دیگر تاکید کرد: شرکت عمران شهر جدید بهارستان برای هر سرمایه‌گذار که بخواهد حتی یک ریال در بهارستان سرمایه‌گذاری کند فرش قرمز پهن کرده و از آن استقبال می‌کنیم چرا که ما یک بنگاه اقتصادی بوده و منافع ریال به ریال هزینه در بهارستان به ما می‌رسد. بنابراین دست همه سرمایه‌گذاران را برای مشارکت و سرمایه‌گذاری می‌فشاریم و قطعا بهارستان آینده بسیار روشنی داشته و در آستانه خودکفایی اقتصادی در بین شهرهای جدید کشور قرار دارد که در سه سال آینده تحقق می‌یابد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان با رد شب‌خواب بودن بهارستان گفت: فی‌نفسه شب خواب بودن یک شهر بد نیست اما بهارستان شهری که جنبه خوابگاهی داشته باشد نبوده و اجرای پروژه‌های بزرگ در شهر و ایجاد تعلق خاطر شهروندان و عدم تردد آنان به اصفهان با وجود ارائه خدمات مطلوب در زمینه‌های مختلف و ایجاد اشتغال و احداث پروژه‌های مشارکتی از جمله مواردی است که از خوابگاهی بودن یک شهر جلوگیری می‌کند و ما در این زمینه‌ها، فعالیت‌های زیادی انجام داده و در حال انجام داریم.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته شرکت عمران برای فضای سبز شهر اظهار داشت: کاشت و نگهداری بیش از 110 کیلومتر مربع فضای سبز توسط شرکت عمران صورت گرفته است با اعتباری بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان، نگهداری از 155هزار مترمربع فضای سبز ایجاد شده با هزینه سه و نیم میلیارد تومان و طراحی فضای سبز اراضی مسکن مهر در حال انجام است.
اصفهان- محمدعلی شاه‌علی