kayhan.ir

کد خبر: ۸۲۱۷۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲

گردهمایی عظیم مخالفان کودتا در اسلامبول

عصر یکشنبه صدها هزار شهروند ترکیه در مخالفت با کودتا، بزرگ‌ترین اجتماع تاریخ شهر اسلامبول را در مرکز این شهر رقم زدند.



در این تجمع بزرگ، که با نام «اجتماع دموکراسی و شهدا» برگزار شد «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، به همراه «بینالی ایلدریم» نخست‌وزیر و شماری از دیگر مقامات ترکیه و حتی «احمد قلیچدار اوغلو» رهبر حزب اپوزیسیون «جمهوریخواه خلق» حضور یافتند.
اردوغان در این اجتماع گفت: «به ملت ترکیه که با تحویل کشور به دست فتح‌الله گولن» مخالفت کرده‌اند، درود می‌فرستم. گولن که هم‌اکنون در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد، از طرف آنکارا به راه‌اندازی کودتای نافرجام 25 تیر متهم شده است.»
اردوغان خطاب به اجتماع‌کنندگان، همچنین گفت: «اگر مردم ترکیه و پارلمان مجدداً درخواست اعدام کودتاگران را بکنند، با آن موافقت خواهم کرد.» رئیس‌جمهور ترکیه همچنین، در پاسخ به اعتراض کشورهای اروپایی به مسئله از سرگیری مجازات اعدام در ترکیه، به آنان یادآور شد: در خیلی از کشورها، از جمله آمریکا، اعدام مجاز است. این درحالی است که «زیگمار گابریل» معاون صدراعظم آلمان گفت، اگر آنکارا مجازات اعدام را از سر بگیرد، مذاکرات برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بی‌معنی می‌شود.
اما، موردی که در ارتباط با تحولات ترکیه جالب است، طرح بسته شدن پایگاه «اینجرلیک» از زبان یک نماینده مجلس وابسته به حزب «جمهوریخواه خلق» است؛ «نامیکا هاووتکا» نفر دوم این حزب گفته پایگاه هوایی اینجرلیک که 90 سلاح هسته‌ای در آن انبار شده، به تهدیدی برای ثبات ترکیه تبدیل شده است و این پایگاه باید تعطیل شود.