kayhan.ir

کد خبر: ۸۲۰۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳

ورود ناوهای چین به مناطق مورد مناقشه ژاپن دیپلمات‌های پکن را فراخواند

ورود ناوهای جنگی چین به مناطق مورد مناقشه این کشور با ژاپن، توکیو را وادار به واکنش کرد و دیپلمات‌های چینی به وزارت خارجه ژاپن فراخوانده شدند.

 

تنش در روابط بین چین و همسایگان از یک‌سو و چین و آمریکا از سوی دیگر بر سر ادعای مالکیت بر دریای چین طی ماه‌های اخیر بالا گرفته است. پکن ادعای مالکیت بر 90 درصد دریای چین جنوبی را دارد اما ژاپن، کره جنوبی و آمریکا اعلام کرده‌اند این ادعا را به رسمیت نمی‌شناسند.
طی روزهای اخیر بار دیگر تنش بین دو طرف با ورود ناوهای جنگی چین به آب‌های دریای چین شرقی بالا گرفته است. ژاپن اعلام کرده ناوگروه چینی شامل 230 کشتی نظامی و غیرنظامی به نزدیکی آب‌های تحت کنترل ژاپن در دریای چین شرقی نزدیک شده‌اند. نیروی هوایی چین نیز اعلام کرده چندین جنگنده این کشور عملیات گشت‌زنی و رهگیری در حریم هوایی جزایر مناقشه‌برانگیز در دریای چین جنوبی را به عنوان بخشی از برنامه آموزش نظامی و در راستای تقویت نیروی هوایی انجام داده‌اند.
در پی این اقدامات  پکن و نزدیک شدن به جزایر «سن‌کاکو»، ژاپن دیپلمات‌های چینی را فراخواند. سخنگوی وزارت خارجه ژاپن گفت که حضور ناوگروه چینی در نزدیکی مناطق مورد مناقشه به تشدید تنش‌ها در منطقه دامن زده است. وزارت خارجه ژاپن هم با صدور بیانیه‌ای ضمن اعتراض به حضور این کشتی‌های جنگی از آن‌ها خواست منطقه را ترک کنند.
خبر دیگر از منطقه شرق آسیا اینکه کره شمالی آمریکا را به برنامه‌ریزی برای انجام یک حمله پیش‌دستانه اتمی به کره شمالی متهم کرده است. به گزارش ایسنا، این اتهام علیه آمریکا پس از آن مطرح شد که واشنگتن اعلام کرد بمب افکن‌های B-1 خود را در منطقه برای نخستین بار در طول یک دهه گذشته مستقر کرده است.