kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۹۷۸
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱

استیضاح وزیر دفاع عراق در آستانه عملیات آزادسازی موصل!

جریان‌های سیاسی مشکوک و همسو با آمریکا در عراق، وزیر دفاع این کشور را در شرایط حساس جاری، برای استیضاح به پارلمان کشاندند، این در حالی است که او باید در استان «نینوا»، عملیات بزرگ و مهم آزادسازی موصل را زمینه‌سازی کند.



بالاخره مواضع شفاف و مردمی «خالد عبیدی» کار دست وی داد و او از جایی خورد که کمتر گمانش می‌رفت؛ جریانی در پارلمان او را در ارتباط با مسئله فساد فراخواند، در شرایطی که جبهه موصل به شدت به عبیدی نیاز دارد و اگر گفته شود وزیر دفاع در حال حاضر، هم‌وزن کل دولت قلمداد می‌شود، سخن گزافه‌ای نیست.
عبیدی طی روزهای قبل علاوه بر تشکر از ایران به خاطر حمایت‌هایش از بغداد در برابر تروریسم، بسیج مردمی (حشدالشعبی) را نیز مورد تقدیر قرار داده و حتی گفته بود که نیازی به نیروهای خارجی (آمریکا) برای عملیات در استان نینوا وجود ندارد.
اما، آمریکا برای موصل برنامه دیگری دارد؛ برنامه‌ای که هیچ شباهتی با رویه وزیر دفاع عراق ندارد. همین دیروز خبرگزاری فارس به نقل از رسانه‌های آمریکایی گزارش داد که مقامات آمریکایی به زودی 400 نظامی این کشور را از پایگاه «فورت کمپل» به عراق اعزام می‌کنند. این اعزام به بهانه مبارزه با داعش و مشارکت در عملیات موصل صورت می‌گیرد.
اما دیروز در این گیرودار، خبر رسید که پارلمان عراق استیضاح عبیدی را در دستور کار قرار داد. اقدامی که واکنش «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق را هم به دنبال داشت؛ عبادی گفت که استیضاح وزیر دفاع، اقدامی با انگیزه سیاسی است و او در شرایط کنونی کشور مخالف استیضاح است.
در هر حال، پیش از این گمان می‌رفت عملیات موصل خیلی زود کلید بخورد، اما هرچه در اجرای این عملیات تاخیر ایجاد شود، به همان میزان نیز احتمال انحراف تحولات عراق به مسیری مغایر با منافع این کشور بیشتر می‌شود.