kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۹۵۳
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰

اوباما: تحریم‌ها را با سخت‌گیری اجرا می‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا در اظهار نظری گستاخانه گفت: تحریم های ضد ایرانی را با سخت گیری اجرا می‌کنیم.

 
 

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا که برای بررسی استراتژی نظامی کشورش در برابر تهدیدات خارجی به مقر پنتاگون در آرلینگتون رفته بود، پس از دیدار با فرماندهان به میان خبرنگاران آمد.
اوباما با اشاره به ماجرای پرداخت 400 میلیون دلار به ایران گفت: 400 میلیون دلاری که آسوشیتدپرس ادعا دارد به عنوان باج برای آزادی 4 آمریکایی به ایران داده شده است، درست نیست و این پول در حقیقت پول خود ایرانی‌ها بوده که در آمریکا بلوکه شده بوده و دولت وی برای جلوگیری از پیروز شدن ایرانی‌ها در دادگاه لاهه و طلب خسارت از سوی تهران، نهایتاً پول را به تهران بازپس داده است.
به گزارش فارس، وی افزود: دلیل پرداخت این پول در قالب اسکناس هم این بوده که ایران تحریم است و واشنگتن این تحریم‌ها را با سخت‌گیری اجرا می‌کند.
در این بخش از کنفرانس خبری، رئیس‌جمهور آمریکا فرصت را برای دفاع از کارنامه سیاست خارجی خود و نقطه برجسته آن یعنی توافق هسته‌ای با ایران مناسب دید و گفت که حتی منتقدان و حتی اسرائیل هم اعتراف کرده‌اند که ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده است.
 کاخ سفید: ایران به نظام مالی بین‌المللی
متصل نیست
«مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های مستقر در واشنگتن مدعی شد: ایران به دلیل ادامه رفتار بد خود، کماکان تحریم است.
تونر افزود: علت انتخاب هواپیمای باری برای انتقال 400 میلیون دلار اسکناس به ایران این بوده که این کشور به نظام مالی بین‌المللی متصل نبوده و بانک‌های خارجی به خاطر همین وضعیت ادامه‌دار نمی‌توانند با ایرانی‌ها کار کنند.
هشدار لابی حامی تحریم در آمریکا درباره
تجارت با ایران
یک گروه مظنون به داشتن ارتباطات با دولت آمریکا درباره تجارت با ایران به شرکت‌های بین‌المللی هشدار داد.
گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در بیانیه‌ای که پنجشنبه صادر کرده از مدیر شرکت «لاکهیلد مارتین» بابت اینکه به دنبال فرصت‌های تجاری در ایران نیست، تقدیر کرده است.
این گروه همچنین در حساب کاربری‌اش از شرکت‌های بین‌الملی خواسته که خطرات تجارت با ایران را در نظر بگیرند.
همزمان روزنامه فرانسوی لوپاریزین روز پنجشنبه گفته که این گروه آمریکایی در حال تلاش برای ممانعت از سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها در بازار ایران است.
گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای ادعا می‌کند غیردولتی است اما هنگامی که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دو سال قبل با استناد به یک قانون بسیار قدرتمند امنیت ملی برای لغو شکایت از این گروه در یک پرونده قضایی خصوصی وارد عمل شد، صحت این ادعا تا اندازه زیادی زیر سوال رفت.
گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای که بسیاری از اعضای آن را اسرائیلی‌ها تشکیل می‌دهند در گذشته توانسته با ایجاد لابی در کنگره به تصویب تحریم‌های ضدایران کمک کند.
 امیدی به تغییر رفتار ایران نیست
روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در یادداشتی به قلم «امیلی لاندا» رئیس برنامه کنترل سلاح‌های اتمی در اندیشکده امنیت ملی تل‌‌آویو ضمن اشاره صریح به عدم تغییر در رویکردهای اساسی ایران نوشت: شواهد مستدلی که حسن روحانی رویکردی معتدل و جایگزین با رویکردهای رهبری ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در امور داخلی و خارجی نشان دهد، موجود نیست.
در ادامه یادداشت آمده است: حتی اگر او می‌توانست چنین اقدامی را انجام دهد، شواهدی مستند مبنی بر این‌که رویکردهای روحانی به این زودی‌ها رویکردی غالب گردند، وجود ندارد.
 خارج شدن سه شرکت ایرانی از فهرست تحریم‌‌ها
اتحادیه اروپا اعلام کرد نام سه شرکت ایرانی فعال در زمینه حمل و نقل دریایی به حکم دادگاه عمومی این اتحادیه از فهرست تحریم‌ها خارج شده است.
دادگاه عمومی اتحادیه اروپا پیش از این در نوامبر سال 2013 هم رأی به لغو تحریم‌های این شرکت‌ها داده بود، اما اتحادیه اروپا به این حکم اعتراض کرد.
نهایتا در ماه مارس سال 2015 دادگاه عمومی اتحادیه اروپا بعد از بررسی مجدد پرونده، حکم اولیه مبنی بر لغو تحریم‌های این شرکت‌ها را تائید کرد.
این شرکت‌ها که از سال 2008 به بهانه «مقابله با تسلیحات کشتار جمعی» در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بودند، پیش از این در پی توافق هسته‌ای از فهرست تحریم‌های آمریکا خارج شده بودند.
 احتمال افزایش فشار سیاستمداران ایرانی
دو مقام اسبق آمریکایی روز پنجشنبه در نشستی به میزبانی مجله «پولیتیکو» درباره چالش‌های امنیتی پیش روی واشنگتن بحث و تبادل نظر کردند.
«توماس دانیلون»، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در دولت باراک اوباما و استفان هادلی مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت جورج دابلیو بوش بخشی از صحبت‌هایشان در این نشست را به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام اختصاص دادند.
«هادلی» در این نشست گفت که دولت آمریکا سال آینده این توافق هسته‌ای را از دست خواهد داد.
دولت آمریکا بعد از گذشت 6 ماه از اجرایی شدن برجام هنوز نتوانسته به تعهداتش برای رفع تحریم‌ها علیه تهران عمل کند. بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی در ماه‌های گذشته همواره اعلام کرده‌اند از بیم نحوه اجرای تحریم‌های غیرهسته‌ای آمریکا که در برجام رفع نشده‌اند، برای از سرگیری روابط با ایران هراس دارند.  
واشنگتن، تاکنون درخواست‌های مکرر شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی برای صدور بیانیه‌ای کتبی جهت مشخص کردن موارد ابهام در نحوه اجرای تحریم‌های غیرهسته‌ای را نادیده گرفته است.
واشنگتن و شریکانش در بند 29 برجام از اتخاذ سیاست‌هایی که در عادی‌سازی روابط تجاری با ایران اخلال ایجاد کند، منع شده‌اند.
این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی کامل ایران به تعهداتش در برجام را تأیید کرده است.
«تام دانیلون»، دیگر کارشناسان حاضر در نشست نشریه پالیتیکو در واکنش به اظهارات هادلی درباره احتمال فروپاشی برجام گفت: امیدوارم که چنین نباشد، اما سیاستمداران ایرانی (سال آینده) فشارها را افزایش خواهند داد.
 کلینتون: برجام، برنامه هسته‌ای ایران را مهار کرد
هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای گفت که ایران را با بابت «کوچکترین مورد نقض برجام» مورد بازخواست قرار خواهد داد.
کلینتون افزود: برجام برنامه هسته‌ای ایران را مهار کرد.