kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۷۶۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
فرانس‌پرس:

خزانه‌سعودی‌ها خالی شده، کارگران به زباله‌گردی افتاده‌اند

ماجراجویی‌های عربستان در منطقه نه تنها خزانه این کشور را خالی کرد،ه بلکه کارگران خارجی در این کشور را نیز به زباله گردی واداشته است.


سرویس خارجی-

عربستان به پشتوانه میلیاردها دلار پول بادآورده نفتی در چند سال اخیر سعی کرده تا نظم منطقه‌ای را در مسیر خود قرار دهد. اما غافل از آنکه پول به تنهایی دانش، تدبیر و فن حکومت داری نمی‌آورد. در این مسیر عربستان با صرف میلیاردها دلار اقدام به تشکیل یک ارتش اجاره‌ای برای اعزام تروریست‌ها به یمن و سوریه کرد و با هدف ضربه به ایران قیمت نفت را با افزایش شدید تولید به زیر 50 دلار رساند. اما اکنون این «سحر» و جادوی سعودی به ریاض برگشته و این کشور در اوضاع بد اقتصادی گرفتار شده است. به گزارش فارس، هزاران کارگر هندی، پاکستانی و فیلیپینی که برای یافتن شغل وارد عربستان شده‌اند اینک با به هم خوردن اوضاع اقتصادی در این کشور سرگردان شده‌اند.
بنابر اعلام شبکه «فرانس پرس»، «گری مارتینز» رئیس یک گروه فعال در امور مهاجرتی در این زمینه اظهار داشته که «برخی کارگران فیلیپینی به دنبال‌ ماه‌ها عدم دریافت حقوق مجبور به گدایی یا گشتن در بین زباله‌ها ‌برای زنده ماندن شده‌اند.» وی گفته: «برخی از آ‌نها هیچ چیزی برای خوردن ندارند و باید زباله‌ها را برای یافتن غذا جستجو کنند.» هند نیز دوشنبه اعلام کرد که با مقام‌های سعودی برای بازگرداندن هزاران شهروندش که شغل خود را از دست داده‌‌اند و اینک بدون پول در این کشور سرگردانند، رایزنی کرده است.
«رودریگو دوترته» رئیس جمهور فیلیپین  هم خواستار بازگرداندن کارگران فیلیپینی شده است. «گیلبرت سالود» یک مقام فیلیپینی در امور مهاجرتی در این باره اعلام کرد؛ «اوضاع جاری می‌تواند بر 20 هزار فیلیپینی ساکن عربستان تاثیر گذارد.» «سالود» در گفت‌وگو با فرانس پرس اظهار داشته: «وضعیت بدتر نیز می‌شود زیرا اکثر درآمدهای عربستان از نفت است و بدون آن‌ها نیازهای امور زیرساختی و دیگر پروژه‌ها تامین نخواهد شد و در نتیجه افراد بیشتری تحت تاثیر این مسئله قرار می‌گیرند.» پاکستان نیز تایید کرده است شهروندانش در عربستان سرگردان شده‌اند اما بدون اشاره به تعداد آنها گفته مکان‌هایی را برای ارائه کمک‌های دارویی، غذایی و سرپناه برای آنها تدارک دیده است.
عربستان با توجه به اتکای بودجه اش بر درآمدهای نفتی و کاهش قیمت نفت و از سوی دیگر کمک به تروریست‌ها در سوریه و راه اندازی جنگ علیه مردم یمن، سال گذشته میلادی با بیش از 100 میلیارد دلار کسری بودجه مواجه شد و پیش بینی شده کسری بودجه ریاض امسال افزایش بیشتری داشته باشد.