kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۷۶۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱

نقش آمریکا در کودتای نافرجام ترکیه به روایت فرمانده سابق ارتش ترکیه

فرمانده سابق ستاد کل ارتش ترکیه می‌گوید، طراح کودتای نافرجام اخیر در این کشور، سازمان جاسوسی «سیا» بود.


«ایکر باشبوق» می‌گوید، کودتای اخیر (25 تیر) با کمک سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) طراحی شده بود و «فتح‌الله گولن» هم در آن نقش داشته است. گولن هم‌اکنون در پنسیلوانیای آمریکا به‌سر می‌برد.
باشبوق در ادامه گفت: اگر آمریکا گولن را به ترکیه برنگرداند، معنی‌اش می‌تواند این باشد که قصد استفاده از وی را دارد. اگر آنها (مقامات آمریکایی) وی را تحویل دهند هم، یعنی دیگر به او نیازی ندارند.
باشبوق که با شبکه «سی‌ان‌ان ترک» گفت‌وگو می‌کرد افزود: این شورش با حمایت خارجی انجام شد. گولن در کجا زندگی می‌کند؟ آمریکا. چه کسی به او چنین فرصتی داده است؟ سیا. آیا شما تصور می‌کنید بدون هیچ هدفی به گولن اجازه اقامت در آمریکا داده شده است و دستگاه اطلاعاتی آمریکا از وی استفاده‌ای نمی‌کند؟»
در پی کودتای نافرجام 25 تیر در ترکیه، بیش از 240 نفر کشته و حدود 2000 نفر نیز زخمی شدند. آنکارا گولن و حامیانش را به دست داشتن در این کودتا متهم می‌کند. اما گولن این اتهام را رد کرده است.
روزنامه «ینی سفاک» نزدیک به حزب حاکم ترکیه نیز در ارتباط با کودتای 25 تیر، یک بار دیگر انگشت اتهام را به سمت آمریکا گرفت و نوشت، «کودتای ترکیه توسط ژنرال «جان کمپبل» فرمانده سابق نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان هدایت و فرماندهی می‌شد.»
مقامات آنکارا هرچند در روزهای پس از کودتا سعی نداشتند پای آمریکا را به ماجرا بکشند، اما کم‌کم با رو شدن مسائل، نظر آنها عوض شد و به طور مستقیم و غیرمستقیم، آمریکایی‌ها را در کودتا دخیل و شریک دانسته‌اند. همین مسئله باعث شده میان واشنگتن و آنکارا کدورت ایجاد شود.
این اختلافات آن قدر بالا گرفت که «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا را دوشنبه گذشته به ترکیه کشاند و وی در آنکارا تلاش کرد ذهنیت مقامات ترک را نسبت به این قضیه عوض کند. البته این سفر برای آمریکا چندان هم بی‌حاصل نبود. چون پس از مذاکرات دانفورد با طرف‌های ترک، آمریکا توانست مجوز ادامه حضور نیروهای آمریکایی در دو پایگاه «اینجرلیک» و «دیاربکر» را بگیرد.
به اعتقاد کارشناسان، مناسبات میان دولت ترکیه و آمریکا، راهبردی است و آنکارا نمی‌تواند به راحتی و بدون تقبل پیامد، به این مناسبات پایان دهد.
سایر رویدادها
* نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که دولت قصد دارد پادگان‌های نظامی را به حاشیه شهرها منتقل کند.
* نیروهای امنیتی ترکیه در ادامه بازداشت‌ها، به ساختمان شورای ملی تحقیقات علمی در آنکارا یورش برده و شمار زیادی از کارکنان این مرکز را بازداشت کردند.