kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۶۸۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱

نشست ترکیه با معارضان سوریه برای نجات تکفیری‌ها از محاصره حلب

دولت آنکارا و معارضان سوری برای نجات تکفیری‌ها در حلب، به همه گروه‌های تروریستی فراخوان دادند.


سرویس خارجی-

در پی نتیجه ندادن عملیات گسترده و مشترک همه گروه‌های تروریستی مستقر در شهر تحت محاصره «حلب» و عقب‌نشینی تروریست‌های مهاجم به مواضع اولیه خود در این شهر، دولت ترکیه و نمایندگان همه معارضان در پشت جبهه وارد عمل شده‌اند تا شاید راهی را برای نجات محاصره‌شدگان بیابند.
ماجرا از این قرار است که حدودا یک هفته قبل، حلقه محاصره تروریست‌های مستقر در حلب، توسط نیروهای مقاومت و ارتش سوریه کامل شد. این اتفاق علاوه بر تروریست‌های تکفیری، کشورهای حامی آنها خصوصا آمریکا را هم به وحشت انداخت؛ به طوری که وزیر خارجه آمریکا، دولت‌های انگلیس، فرانسه و ترکیه و رژیم صهیونیستی، از خود واکنش‌هایی را نشان دادند که از تهدیدات لفظی علیه روسیه و سوریه تا بمباران مناطق قنیطره توسط پهپادهای رژیم صهیونیستی و حتی تهدید دمشق به تجزیه سوریه را شامل می‌شد.
پس از موج نخست موضع‌گیری‌ها که رایزنی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه در پاریس را هم شامل می‌شد، طرح جدیدی به اجرا درآمد؛ در این سناریو، «ابومحمد الجولانی» به عنوان رهبر «جبهه النصره» یکباره در شبکه «الجزیره» ظاهر شد و اعلام کرد که النصره از القاعده جدا شده و تغییر نام داده است. اما ایران، مسکو و دمشق فورا علیه این سناریو موضع‌ گرفتند و اعلام کردند، جبهه النصره با تغییر نام، نمی‌تواند از گذشته ننگین خود فاصله بگیرد و از حملات مرگبار ارتش و مقاومت، خود را نجات دهد.
پس از این دومین شکست بود که تروریست‌ها اجرای عملیات بزرگ مشترک 4000 نفری برای شکستن محاصره حلب را در بوق و کرنا کردند. اما این عملیات که «حماسه بزرگ حلب» نام داشت، با پاتک سنگین ارتش سوریه مواجه شد و تروریست‌ها پس از سه روز تقلای بی‌حاصل و با برجا گذاشتن حدود 200 کشته، به داخل مناطق اشغالی شرق حلب عقب نشستند. در میان کشته‌شدگان، جسد هفت سرکرده ارشد تروریست‌ها شناسایی شده است.
تروریست‌ها در طول عملیات ارتش در حلب تاکنون، 800 کشته داده‌اند و 14 تانک آنها نیز منهدم شده است.
اما، تلاش تازه جبهه‌ حامی تروریسم، حرکتی است که دولت ترکیه آن را مدیریت می‌کند؛ خبرها حاکی است «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با «ریاض حجاب» هماهنگ کننده هیئت عالی مخالفان سوریه (نخست‌وزیر سابق و فراری سوریه) در مذاکرات به اصطلاح صلح، «انس العبده» رئیس ائتلاف مخالفان و چند چهره دیگر تروریست در آنکارا نشست مشترک برگزار کرده‌اند تا راهی برای نجات تکفیری‌های محاصره شده در حلب بیابند. در نشست فوق به جای اینکه درباره مذاکرات آتی صلح گفت‌وگو شود، محور اصلی بحث، نگرانی در مورد وضعیت تروریست‌ها در شهر حلب بود!
«ریاض حجاب» که از طرف رژیم آل سعود حمایت می‌شود، در این نشست به عملیات تروریست‌ها در حلب اشاره کرده و مدعی شده که مخالفان (تروریست‌ها) در عملیات شهر حلب (حماسه بزرگ حلب) به نتایجی رسیده‌اند!
«انس العبده» هم با اشاره به اتحاد همه جنگجویان مستقر در حلب طی عملیات مذکور، به گروه‌های سیاسی مخالف دمشق پیشنهاد کرده که مثل تروریست‌های فوق، با هم متحد و یکپارچه شوند تا شکست نخورند.
علاوه بر دو سرکرده فوق، «محمد علوش» عضو دفتر سیاسی گروه تکفیری «جیش الاسلام» هم در این جلسه از تمامی گروه‌های مسلح خواسته در حالت آماده‌باش قرار بگیرند و تجهیزات و تسلیحات نظامی را به دست جنگجویان تحت محاصره در حلب بفرستند، تا این نبرد برای «جبهه مخالفان دولت دمشق» به نتایج مثبتی برسد.
«ایاد الشعار» نماینده گروه تروریستی «احرار الشام» نیز در نشست فوق گفته، نشست مخالفان سوری در آنکارا، با هدف بررسی اوضاع میدانی در مناطق سوریه برگزار شد.
«الشعار» نیز برای اینکه به جریان‌های تروریستی و تکفیری روحیه بدهد، مدعی پیروزی عملیات موسوم به «حماسه بزرگ حلب» شد.
همزمان با این نشست، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، یکبار دیگر از روسیه خواست جلوی عملیات تهاجمی ارتش سوریه را بگیرد. وزیر خارجه آمریکا در حالی برای تروریست‌ها و شبه نظامیان مسلح به اصطلاح میانه‌رو در حلب ابراز نگرانی می‌کند که به کشتار 33 غیرنظامی به دست همین تروریست‌ها، اصلا واکنشی نشان نداد. این کشته‌ها به همراه 219 مجروح حاصل انفجار گلوله‌های خمپاره تروریست‌ها طی 48 ساعت گذشته است. آمریکا می‌گوید نگران جان غیرنظامیان است.