kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۶۷۷
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
فارن پالیسی:

داگ هامر شولد دومین دبیرکل سازمان ملل را سیا کشت

یک نشریه آمریکایی نزدیک به کاخ سفید پس از 55 سال، فاش کرد که مرگ دومین دبیرکل سازمان ملل کار سازمان «سیا» و ام.ای.6 بوده است.




به گزارش خبرگزاری فارس، «فارن پالیسی» نوشت، براساس برخی اسناد که به تازگی منتشر شده‌اند، مرگ «داگ هامر شولد» در سپتامبر 1961 (شهریور 1340) بر اثر سانحه هوایی، کار «سیا» بوده است.هامر شولد از سال 1953 تا زمان مرگش، دبیرکل سازمان ملل بود.وی در سال 1961 برای حل بحران داخلی کنگو، برای دیدار با «موسی چمبه» که بخشی از این کشور را تحت اختیار داشت و خواستار جدایی آن از کنگو بود، راهی آفریقا شد، اما هواپیمایش در کشور زیمبابوه سقوط کرد.موسی چمبه دشمن «پاتریس لومومبا» رئيس‌جمهور وقت کنگو بود و سازمان ملل با اقدامات تروریستی چمبه مخالفت کرده بود. در آن زمان از احتمال دست داشتن چمبه در این سانحه هوایی و ترور دبیرکل سخن گفته می‌شد. اما، اکنون یک تیم تحقیق که ریاست آن را وزیر دادگستری تانزانیا برعهده دارد و این تیم به دستور دبیرکل فعلی سازمان ملل تشکیل شده، به نتایج مشابهی رسیده است؛ براساس تحقیقات این تیم، سازمان «سیا» به همراه «ام.‌آی-6» (دستگاه جاسوسی انگلیس) در مرگ دومین دبیرکل سازمان ملل دست داشته‌اند. گروه تحت فرمان «موسی چمبه» توسط سیا و «ام.آی-6»‌سازماندهی و حمایت می‌شده است.
تیم تحقیق سازمان ملل از دبیرکل خواست طبق قطعنامه سال 1962 مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار ارائه اطلاعات تازه درباره مرگ هامر شولد شود و از دولت‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی بخواهد اطلاعات محرمانه خود را در این باره منتشر کنند. این درخواست تیم تحقیق نشان می‌دهد که سازمان‌های جاسوسی مذکور با تیم فوق همکاری نمی‌کنند و اسناد مرتبط با این حادثه، حاصل کار میدانی تیم تحقیق بوده است.