kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۶۷۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
وزیر دارایی ترکیه:

کودتای نافرجام 100 میلیارد دلار به اقتصاد ترکیه خسارت زد

وزیر بازرگانی ترکیه گفته، کودتای نافرجام اخیر به اقتصاد این کشور چیزی بالغ بر 100میلیارد دلار خسارت وارد کرده است.



به گزارش تسنیم، «بولنت تفنگچی» دیروز گفته کودتای نافرجام اخیر (25 تیر) 300 میلیارد «لیره» (معادل 100 میلیارد دلار) به اقتصاد ترکیه آسیب رسانده است.
وی این را هم گفته که احتمال دارد میزان هزینه‌های کودتا بیشتر هم بشود، ولی ساختارهای اقتصادی ترکیه، با ثبات و مستحکم است.
تفنگچی با اشاره به تسلیحات و هواپیماها و بالگردهای استفاده شده و همچنین، خسارت‌هایی که به اماکن و ساختمان‌ها وارد شده به این رقم رسیده است.
ناامنی شدید در ترکیه و رغبت نداشتن سرمایه‌گذاران خارجی به سرمایه‌گذاری در این کشور و همچنین، افت شدید شمار گردشگران خارجی، از پیامدهای دیگر کودتای 25 تیرماه است که خسارت سنگینی به اقتصاد ترکیه وارد کرده است.
شعار علیه فرمانده آمریکایی
ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، که روز دوشنبه به پایگاه هوایی «اینجرلیک» و از آنجا به آنکارا رفته بود، با تظاهرات همزمان حدود 150 شهروند ترکیه مقابل سفارت آمریکا در این شهر مواجه شد که شعار می‌دادند؛ «کودتاچی، از ترکیه خارج شو!» تظاهرکنندگان اعلام کردند که کودتای اخیر یک توطئه آمریکایی علیه دولت و مردم ترکیه بوده است. در این کودتا حدود 250 نفر جان خود را از دست دادند.
البته، دانفورد در آنکارا مدعی شد که آمریکا در این کودتا نقشی نداشته است.
پیش از این «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هم آمریکا را تلویحا به دست داشتن در کودتا متهم کرده بود.
مقامات آنکارا می‌گویند، اگر کاخ سفید راست می‌گوید که در کودتا نقش نداشته، «فتح‌الله گولن» را به ترکیه تحویل دهد.
تظاهرکنندگان دست‌نوشته‌هایی هم حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود: «دانفورد به خانه‌ات برگرد و فتح‌الله گولن را به ما بازگردان».
به گفته سران آنکارا گولن بازیچه آمریکا در کودتای 25 تیر بوده است.
«بینالی ایلدریم» نخست‌وزیر ترکیه هم در ملاقات خود با دانفورد، تاکید کرد: «آمریکا باید موضعی شفاف و قاطع در مورد کودتا اتخاذ کند.»
انتقاد اپوزیسیون
 از اردوغان
خبر دیگر اینکه بالاخره پس از گذشت سه هفته از کودتا و بازداشت‌های گسترده در ترکیه، سه حزب اصلی اپوزیسیون این کشور، یعنی «جمهوریخواه خلق»، «دموکراتیک خلق» و «جنبش ملی‌گرا» جرات کردند تصمیم مقامات برای ایجاد تغییرات و اصلاحات در نهادهای دولت و ارتش را مورد سوال قرار دادند؛ «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوریخواه خلق در این رابطه گفت: «بازنگری در ساختار ارتش و دولت نباید توسط سه یا چهار نفر انجام بگیرد، این اقدامی است که پارلمان ترکیه باید درباره آن تصمیم بگیرد.» سران دو حزب دیگر نیز مواضع مشابهی گرفتند. پس از کودتای نافرجام، این نخستین‌بار است که احزاب مخالف، اقدامات اردوغان و دولت را مورد انتقاد قرار می‌دهند.
رویداد جدید دیگری که در عرصه سیاسی ترکیه مشاهده شده، اعتراف همزمان چند مقام دولتی ترکیه به احتمال اشتباه دولت در پاکسازی‌های پس از کودتا است. با این حال، «فکری ایسیک» وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد، اخراج‌ها از ارتش هنوز تمام نشده است و اگر لازم باشد، پرسنل نظامی بیشتری از کار برکنار و یا اخراج می‌شوند.