kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۵۵۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
سفیر عراق در تهران:

اگر بسیج مردمی نبود، ناموس منتقدان بسیج امروز پیش داعش بود

سفیر عراق در ایران گفته، اگر بسیج مردمی (حشد الشعبی) نبود، ناموس منتقدان بسیج الان پیش داعش بود.


«راجح الموسوی» در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار داشته «آنها که حشد الشعبی را متهم می‌کنند، باید بدانند که اگر این نهاد نبود، الان زن‌های آنها پیش داعش بودند.» الموسوی با همین منطق و صراحت، خطاب به جریانی که ایران را متهم به دخالت در یمن می‌کنند نیز گفته «آنها (آل سعود و ائتلاف عربستان) مردم و زنان و کودکان را در یمن می‌کشند، اما ایران را به دخالت در یمن متهم می‌کنند!.
به گفته سفیر عراق در تهران «برخی کشورها به تروریست‌ها در سوریه اسلحه می‌رسانند، ولی اجازه نمی‌‌دهند مردم این کشور سرنوشت خود را مشخص کنند. در یمن نیز چنین است و مردم را می‌کشند، به این دلیل که می‌خواهند مستقل باشند و روی پای خود بایستند.»
سفیر عراق در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشته: «وقتی ایران خواستار توقف جنگ در یمن می‌شود، به دخالت متهم می‌شود. (در صورتی که) این یک موضوع بین‌المللی است. من همیشه به نماینده سازمان ملل گفته‌ام که باید از ایران تشکر کند، چرا که (ایران) منطقه را از تروریسم نجات داده است.»
الموسوی درباره روند اصلاحات و مبارزه با فساد در عراق هم به خبرنگار تسنیم گفته «این چیزی نیست که از بازار تهیه شود و یا مشکل فنی نیست که یک تکنیسین آن را تعمیر کند، اصلاحات زمان‌بر است. دخالت خارجی در امور (داخلی) این کشور (عراق)، باعث فساد می‌شود و مشکلات اقتصادی نیز به این روند کمک می‌کند. سهمیه‌بندی حزبی هم در فساد موجود نقش دارد و این مسائل، مسئله مبارزه با فساد را پیچیده‌تر می‌کند.»
گفتنی است دولت عراق مدتی است که با پدیده فساد در میان مسئولان و مدیران دست و پنجه نرم می‌کند و این مسئله زمینه‌ساز اعتراضات خیابانی نیز هست.
عملیات موصل
مردم، ارتش و بسیج مردمی عراق اما در حالی خود را برای آغاز هر چه سریع‌تر عملیات موصل آماده می‌‌کنند که آمریکا تلاش می‌‌کند طرح خود را در ارتباط با این عملیات سرنوشت‌ساز به  اجرا درآورد.
به گزارش ایسنا، دولت بغداد اعلام کرده، ژنرال «ژوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ارتباط با عملیات موصل، با عبادی در بغداد و سپس، با «مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق در اربیل دیدار کرده است.
دانفورد در این دیدار، به عبادی وعده اعطای سلاح‌های مدرن را داده و در دیدار با بارزانی هم، مسئله مشارکت پیشمرگان در عملیات موصل را با او بررسی کرده است. «جبار باور» دبیرکل وزارت پیشمرگ منطقه کردستان عراق پیش از این اعلام کرده بود، حدود 50 هزار پیشمرگ در عملیات موصل شرکت خواهند کرد.
مقامات آمریکا به خاطر انتخابات ریاست جمهوری هم که شده، نسبت به اجرای عملیات موصل، عجله دارند و سعی می‌‌کنند موصل را پس از عملیات، به کردها بسپارند و از این طریق، بستر فتنه جدیدی را در شمال عراق فراهم سازند.
روزنامه سعودی «عکاظ» نیز مدعی شده کردها و ساکنان اهل سنت استان نینوا قصد دارند این استان را از خاک عراق جدا کنند.
سایر رویدادها
* یک نماینده پارلمان عراق با اشاره به تصمیم اخیر پارلمان درباره ممنوعیت فعالیت حزب بعث، اظهار داشت که، این تصمیم و انزوای حزب بعث، از فعالیت تروریستی در عراق خواهد کاست.
* ‌وزیر بهداشت عراق اعلام کرده، شمار کشته‌شدگان انفجار ماه گذشته منطقه «کراده» بغداد، به 324 نفر رسیده است. این انفجار تروریستی ماه گذشته رخ داد.
* دادگاه تجدیدنظر عراق، احکام اعدام 40 نفر از اعضای داعش، که در جنایات دانشگاه نظامی «اسپایکر» نقش داشتند تایید کرده است در ماجرای فوق، 1700 دانشجوی نظامی شهید شدند.