kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۵۵۴
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷

کارفرمای سعودی دست کارگر هندی را قطع کرد /وزیر خارجه هند شکایت کرد

در پی اقدام وحشیانه یک کارفرمای سعودی و قطع دست راست یک کارگر زن 58 ساله هندی، وزارت خارجه هند مراتب اعتراض خود را به مقامات سعودی اعلام کرد.


رسانه‌های هندی اما می‌گویند دست راست یک خدمتکار زن هندی که در ریاض پایتخت عربستان مشغول به کار بوده از سوی کارفرمایش قطع شده است. به گزارش العالم، خانواده «کاشتوری مونیر» خدمتکار زن هندی با اشاره به اینکه دختر آنها دو سال پیش برای کار به عربستان رفته و مورد حمله زنی که برایش کار می‌کرده قرار گرفته است، اعلام کردند که پلیس «کاشتوری» را به یکی از بیمارستان‌های ریاض منتقل کرده و وی تحت عمل جراحی قرار گرفته و کارفرمای سعودی نیز بازداشت شده است. «سوشما سواراج» وزیر خارجه هند اما در توییتر خود با اشاره به اینکه «قطع دست یک شهروند هندی از سوی کارفرمایش  در عربستان، امر غیرقابل قبولی است»، اعلام کرده: «از رفتار وحشیانه‌ای که این شهروند زن هندی در عربستان با آن روبه‌رو شده است به شدت احساس ناراحتی می‌کنم.» تاکنون بیانیه‌ای در خصوص ابهامات و دلایل وقوع این حادثه از سوی پلیس عربستان صادر نشده است و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. وزیر خارجه هند همچنین اعلام کرده که بیش از 10 هزار کارگر هندی که ماه‌هاست حقوقی دریافت نکرده‌اند، با بحران غذا رو به رو شده‌اند. «راشا تودی» نیز نوشته، بیشتر این کارگران در شرکت‌های ساختمانی سعودی مشغول به کار بوده‌اند که به دلیل کاهش قیمت نفت با زیان‌های مالی رو به رو شده‌اند. پیش از این، دیده بان حقوق بشر از عربستان به دلیل نقض حقوق کارگران انتقاد کرده بود.
نزدیکی آل سعود به اسرائیل
از سوی دیگر به دنبال سفر «انور عشقی» نماینده دیوان پادشاهی عربستان به سرزمین‌های اشغالی و تلاش سعودی‌ها برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، یک مقام صهیونیستی ابعاد تازه‌ای از همکاری‌های امنیتی مشترک اسرائیل و عربستان در چارچوب حفاظت از تاسیسات نفتی آرامکو را فاش کرد. «آرئیل مرگالیت» عضو کنست رژیم صهیونیستی وابسته به حزب کار از مشارکت شرکت‌های صهیونیستی برای مقابله با حملات سایبری به شرکت سعودی آرامکو خبر داد که این مقام صهیونیستی آنها را از سوی ایران معرفی کرد. «مرگالیت» این موضوع را در روند اعلام برنامه سیاسی جدیدی برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین با عنوان «برنامه منافع» مطرح و هدف مورد نظر طرح را صرفا در چارچوب بررسی منازعه اسرائیل و فلسطین براساس مفهوم بده بستان ندانست، بلکه گفت که این طرح، دیدگاهی فراتر شامل تمامی دولت‌های منطقه دارد که منافع مشابهی در مسائل اقتصادی و امنیتی دارد. برنامه مد نظر همچنین شامل جداسازی محور ایران از حزب‌الله لبنان به علاوه ایجاد سامانه جنگ الکترونیک نیز می‌شود.