kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۴۷۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵

هلاکت 14 افسر و نظامی سعودی در نخستین عملیات انصارالله پس از پایان آتش بس

به دنبال پایان رسمی آتش‌بس 100 روزه یمن، انقلابیون یمن موج تازه‌ای از حملات موشکی علیه مواضع ائتلاف سعودی را آغاز کرده‌اند که گفته شده، دست‌کم 14 نظامی و افسر سعودی را به هلاکت رسانده است.

سرویس خارجی -

ائتلاف متجاوز عربی به رهبری آل سعود  در بیانیه‌ای اعلام کرده «در نشست عصر روز شنبه فرماندهان نیروهای ائتلاف در پایگاه هوایی ملک سلمان، مقرر شد آتش‌بس اعلام شده از سوی دولت مستعفی یمن و ائتلاف راس ساعت ۱۲ شب شنبه پایان یابد». به گزارش ایسنا، در ادامه این بیانیه آمده است: «به موجب این تصمیم فعالیت کمیسیون صلح  هم متوقف شده است.»  البته یادآوری این نکته ضروری است  که آتش بس 100 روزه در یمن هیچ‌گاه از سوی عربستان رعایت نشد و جنگنده‌های سعودی به صورت متوالی، یمن را بمباران می‌کردند.  اما پس از پایان رسمی آتش‌بس ارتش و کمیته مردمی یمن حملات خود علیه مواضع سعودی‌ها را آغاز کردند که بنابر گزارش‌های واصله 14 افسر و نظامی سعودی طی آن به هلاکت رسیدند. عربستان اما مدعی است که در این درگیری‌ها  فقط هفت نیرو شامل یک افسر و شش سرباز کشته شده است. در مقابل شبکه ماهواره‌ای المسیره وابسته به جنبش انصارالله یمن اعلام کرد، «در این درگیری‌ها پنج تانک عربستانی مدل آبرامز هم در برخی پایگاه‌های دشمن در شهر نجران  مورد هدف قرار گرفته و منهدم شدند.»  طبق گزارش رسانه‌های داخلی عربستان، مسئولان این کشور برخی از روستاهای مرزی در استان‌های الدایر و صامطه را هم تخلیه کرده‌اند که این نشان‌دهنده ورود به دور جدیدی از جنگ علیه یمن است.
از سوی دیگر، هیئت وابسته به «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن که پیش از این اعلام کرده بود از گفت‌وگوهای صلح یمن کنار می‌رود، بار دیگر اعلام کرد با تمدید یک هفته‌ای گفت‌وگوها موافق است.
پیش از این هیئت ریاض اعلام کرده بود در اعتراض به تشکیل شورای ریاستی در یمن از گفت‌وگوهای صلح این کشور که در کویت برگزار می‌شود، کنار رفته است. به دنبال بی‌نتیجه بودن مذاکرات صلح یمن، انصارالله یمن و حزب کنگره مردمی این کشور وابسته به «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور پیشین در خصوص تشکیل شورای عالی سیاسی برای اداره یمن به توافق رسیدند.