kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵

هیئتی از گروه طالبان به دعوت چین راهی پکن شد

یک عضو ارشد گروه تروریستی طالبان اعلام کرده، هیئتی از این گروه به دعوت دولت پکن، به چین سفر کرده است.



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یکی از سرکرده اصلی طالبان که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرده که هیئتی به سرپرستی «عباس استانکزای» رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر هفته گذشته به دعوت دولت پکن، راهی چین شده است.
به گفته این عضو ارشد طالبان «ما با کشورهای مختلف جهان روابط خوبی داریم و چین نیز یکی از این کشورهاست. ما مقامات چینی را از اشغالگری نیروهای متجاوز در افغانستان و جنایات آنها علیه مردم افغانستان مطلع کردیم.»
این مقام طالبان در ادامه، تصریح کرده: «ما از رهبری چین می‌خواهیم کمک کند تا این مسائل را در مجامع بین‌المللی مطرح کنیم. ما همچنین، از چین می‌خواهیم به ما در آزاد شدن از دست نیروهای اشغالگر کمک کند.»
این نخستین بار است که یک عضو طالبان از مناسبات بین این گروه تروریستی با پکن خبر می‌دهد. البته برای دولت چین ایجاد ارتباط با طالبان، دو حسن دارد؛ اول اینکه می‌تواند به طورغیرمستقیم بر تحولات استان ناآرام «سین کیانگ» در شمال غرب چین تأثیر بگذارد و دوم، در مقابل آمریکا که این روزها چین را در مناطق مرزی این کشور و در دریای چین جنوبی آزار می‌دهد، یک برگ برنده و اهرم فشار در افغانستان داشته باشد.
شمار دیگری از سرکرده‌های طالبان هم سفر یک هیئت از این گروه به چین را تأیید کرده‌اند. اما، دولت پکن هنوز در این رابطه موضعی نگرفته است. چین به همراه پاکستان، آمریکا و افغانستان اعضای گروه چهارجانبه مذاکرات صلح با طالبان را تشکیل می‌دهند.